اوپک به دنبال اقدام مشترک برای جلوگیری از سقوط قیمتهاست

وزیر انرژی الجزایر در آستانه برگزاری نشست 166 اوپک در وین، اعلام کرد که اوپک برای ایجاد ثبات در بازارها به دنبال راه حلی همه جانبه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوسف یوسفی، وزیر انرژی الجزایر، روز سه شنبه (چهارم آذرماه) اعلام کرد که در نشست روز پنجشنبه (فردا، ششم آذرماه) که به گفتگو درباره سقوط شدید قیمتها خواهد گذشت، اوپک به دنبال اقدامی مشترک و مورد تایید همه اعضا خواهد بود.

یوسفی در گفتگو با خبرگزاری ای پی اس، بدون اینکه به جزئیات اقدام مورد نظر اوپک اشاره کند، گفت: این اقدام برای ایجاد ثبات بسیار ضروریست.

قیمت نفت برنت پس از اینکه در ماههای گذشته نزدیک به 30 درصد سقوط کرده بود، در هفته گذشته و پیش از برگزاری نشست مهم اوپک در وین، در مرز 80 دلار ثابت شده است.

تحلیلگران بازار نفت نظرها و پیش بینی های متفاوتی از نتیجه احتمالی نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ارائه می دهند. عده ای بر این باورند که اوپک تولید نفت خود را به شکل چشمگیری کاهش می دهد تا قیمتهای بالای نفت را احیا کند، دسته ای دیگر می گویند که کاهش تولید نفت این سازمان بسیار اندک خواهد بود. اما تعداد از کارشناسان نیز معتقدند تولید نفت این سازمان به هیچ وجه کم نمی شود.

وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد: اوپک تحولات بازار و عدم توازنهایی را که موجب کاهش قیمت نفت شده است را ارزیابی می کند و شیوه ای که می توان بازارها را به حالت پیشین بازگرداند را به بحث می گذارد.

یوسفی همچنین اظهار کرد که افت شدید قیمتها در ماههای گذشته سرمایه گذاری در صنعت نفت را به شکل منفی تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: متوجه شده ایم که در برخی نقاط جهان سرمایه گذاری در استخراج نت و توسعه میدانهای نفتی کاهش یافته و یا آهسته شده است، این موضوع می تواند عواقبی را در آینده به دنبال داشته باشد.

الجزایر به شدت به صادرات نفت وابسته است و درآمدهای نفتی خود را صرف برنامه های اجتماعی و پروژه های سرمایه گذاری اقتصادی خود می کند. این کشور انتظار دارد درآمدهای نفتی سال جاری به 60 میلیارد دلار برسد که در مقایسه با سال 2013 نزدیک به 5.2 درصد کاهش دارد.

 

کد خبر 229678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =