قیمت نفت آمریکا باز هم کاهش یافت

قیمت نفت خام آمریکا در حالی که نشست 166 اعضای اوپک روز پنجشنبه در وین برگزار خواهد شد، به پایین ترین حد خود در چهار سال گذشته رسید.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، به دنبال آشکار شدن نشانه هایی از عدم توافق کامل بین کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت آمریکا دیروز (سه شنبه 5 آذرماه) به پایین ترین حد خود در چهارسال گذشته رسید.

کشورهای عضو اوپک فردا (6 آرذماه) برای رسیدن به توافق نظر و تصمیم گیری درباره چگونگی کاهش تولید نفت و ایجاد ثبات در قیمت نفت در وین با یکدیگر دیدار می کنند.

قیمت نفت از اواسط ماه ژوئن به دلیل مازاد عرضه این محصول حدود 30 درصد کاهش یافته است.

اما واکنشهای کشورهای اوپک از وجود توافق اندک در این موضوع خبر می دهد.

دیروز سه شنبه، عربستان سعودی و ونزوئلا نشستی ناگهانی با مکزیک و روسیه به عنوان تولید کنندگان غیر اوپک ترتیب دادند که این نشست بدون اعلام هیچگونه طرح پیشنهادی به پایان رسید.

ایگور سچین، مدیر عامل روسنفت پس از این نشست اعلام کرد: روسیه نمی تواند بلافاصله تولید نفت خود را کاهش دهد و قیمت کنونی نفت برای این کشور بحرانی نیست.

بازار آتیهای نفت در ساعات اولیه روز کاری خود در آستانه نشست روز پنج شنبه بدون نوسان پیش رفت اما پس از در ادامه دچار افت شد.

قرارداد آمریکا برای ماه ژانویه 1.69 دلار یا 2.2 درصد کاهش یافت و با نرخ 74.09 دلار  در بورس نیویورک داد و ستد شد که این میزان پایین ترین نرخ از 21 سپتامبر سال 2010 میلادی تاکنون بوده است.

این درحالی بود که قرارداد جهانی برنت برای تحویل در ماه ژانویه 1.35 دلار یا 1.7 درصد کاهش داشت و به 78.33 دلار برای هر بشکه در بورس اروپا رسید.

اندرو لبو که یک معامله گر بازار بورس کالای آمریکا است گفت: من فکر می کنم اگر تولید نفت اوپک کاهش نیابد، بازار رشد منفی خواهد داشت.

وی افزود: امروز بازار در نگرانی اینکه آیا تولید نفت کاهش پیدا می کند یا خیر به سر می برد.

بنا بر گزارشی از وال استریت ژورنال، روز گذشته بازار شرایط بهتری را پشت سر گذاشت که در پی توافق اولیه اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی که در حقیقت هدایت تصمیم گیری های اعضا را نیز در دست دارد، حاصل شد.

این توافق احتمالی اعضا را متعهد می کند تا به حدنصاب تولید اوپک یعنی تولید حداکثر 30 میلیون بشکه نفت در روز پایبند بمانند.

این اقدام میزان عرضه نفت خام به بازارهای جهانی از سوی اعضای اوپک را روزانه حداقل 300 هزار بشکه کاهش خواهد داد.

با این وجود تحلیلگران معتقدند که کاهش روزانه یک میلیون بشکه نفت برای ایجاد ثبات در تعادل بازار عرضه و تقاضای جهان ضروری است.

تنها موضوعی که اعضای اوپک باید در مورد آن به توافق برسند تعیین سهم تولید هر کدام از اعضاست که با توجه به رشد دوباره بازار در انتهای روز کاری رسیدن به توافق نهایی بسیار سخت خواهد بود.

کد خبر 229691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =