آیا همه اعضای اوپک باید تولید نفت خود را کاهش دهند؟

در حالیکه به یکصد و شصت و ششمین نشست اوپک در وین در روز پنجشنبه (ششم آذرماه) نزدیک می شویم، نگاهی می اندازیم به شاخصهای نفتی اعضای اوپک به این منظور که مقدار مورد نیاز کاهش تولید نفت هر یک از اعضا را بسنجیم.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بازارهای نفت هر اقدام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به شکل پیوسته و از نزدیک نظارت می کنند تا ببینند 12 کشورعضو این سازمان در نشست روز پنجشنبه (فردا، ششم آذرماه) چه تصمیمی برای سقف تولید نفت خود در سال آینده میلادی می گیرند.

پیش از این دو منبع آگاه اوپک روز دوشنبه (سوم آذرماه) اعلام کرده بودند که این سازمان ممکن است ایران، عراق و لیبی را از هرگونه کاهش احتمالی در تولید نفت سازمان معاف کند. منابع آگاه همچنین خبر دادند که این پیشنهاد تنها یکی از چند پیشنهاد مطرح شده در حال بررسی است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال افزایش تولید نفت آمریکا که به حد نصاب جدیدی در 31 سال گذشته رسید و نیز ناتوانی درگیریها در عراق برای ایجاد اختلال در تولید نفت این کشور، به شدت سقوط کرد.

از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که در سال آینده میلادی شاهد آهسته ترین نرخ رشد تقاضا از سال 2009 خواهیم بود.

در ادامه این گزارش آخرین اظهار نظر کشورهای عضو اوپک و سهم عرضه نفت آنها در این سازمان بر اساس سطح تولید ماه اکتبر بررسی شده است. همچنین قیمت مورد نیاز هر کشور بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول آورده شده است.

الجزایر:

قیمت مورد نیاز: 113 دلار و 30 سنت

سهم تولید در اوپک: 3.6 درصد

یوسف یوسفی، وزیر انرژی الجزایر: کشور ما در مورد قیمت نفت بسیار آسوده است. (20 مهرماه 1393)

 

آنگولا:

قیمت مورد نیاز: 94 دلار (بر اساس اطلاعات بیزنس مانیتور اینترنشنال)

سهم تولید در اوپک: 5.5 درصد

انیبال اوکتاویو دا سیلوا، معاون وزیر نفت آنگولا: قیمت نفت برای همه کشورهای تولیدکننده نفت پایین است، اما اوپک هنوز تصمیمی برای کاهش تولید نفت خود نگرفته است. (20 آبانماه 1393)

آرماندو مانوئل، وزیر اقتصاد آنگولا: اوپک باید برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت اقدام کند (14 مهرماه 1393)

 

اکوادور:

قیمت مورد نیاز: 130 دلار (بر اساس اطلاعات کپیتال اکانامیکز)

سهم تولید در اوپک: 1.8 درصد

یک مقام رسمی اکوادور که نخواست نامش فاش شود:ونزوئلا و اکوادور از اعضای اوپک درخواست می کنند که تولید نفت خود را با توجه به سقف تولید اوپک اصلاح کنند. (27 آبانماه 1393)

 

ایران:

قیمت مورد نیاز: 153 دلار و 40 سنت

سهم تولید در اوپک: 8.9 درصد

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران: ایران سهم بازار خود را حتی به اندازه یک بشکه هم کاهش نمی دهد. (28 آبانماه 1393)

 

عراق:

قیمت مورد نیاز: 102 دلار و 20 سنت

سهم تولید در اوپک: 10.7 درصد

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق: باید کاری کرد زیرا قیمتهای کنونی نفت غیر قابل قبول است، همه اقدامهای لازم برای افزایش قیمت نفت باید انجام شود و اتحاد اوپک پیش از رسیدن به توافق باید حفظ گردد. (چهارم آذرماه 1393، به محض ورود به وین برای شرکت در نشست 166 اوپک)

 

کویت:

قیمت مورد نیاز: 52 دلار و 30 سنت

سهم تولید در اوپک: 9.2 درصد

علی العمیر، وزیر نفت کویت: هیچ برنامه ای برای کاهش جمعی تولید نفت سازمان در نشست ماه آینده نداریم. (19 آبانماه 1393)

 

لیبی:

قیمت مورد نیاز: 111 دلار و 50

سهم تولید در اوپک: 2.7 درصد

سمیر کمال، نماینده لیبی در هیئت عامل اوپک: اوپک باید سقف تولید نفت روزانه خود را از سطح کنونی 30 میلیون بشکه به 29 میلیون و 500 هزار بشکه کاهش دهد. (28 آبانماه 1393)

 

نیجریه:

قیمت مورد نیاز: 126 دلار (بر اساس اطلاعات دویچ بنک)

سهم تولید در اوپک: 6.7 درصد

دیزانی الیسون مادوکه، وزیر نفت نیجریه: کاهش تولید نفت در اوپک ضروری نیست هر چند که مازاد عرضه نفت در بازار دیده می شود. (30 آبانماه 1393)

 

قطر:

قیمت مورد نیاز: 59 دلار و 30 سنت

سهم تولید در اوپک: 2.2 درصد

محمد بن صالح السدا، وزیر انرژی قطر از نشست پیشین اوپک در ماه ژوئن امسال تا کنون به شکل عمومی اظهار نظری نکرده است.

 

عربستان:

قیمت مورد نیاز: 83 دلار و 60 سنت

سهم تولید در اوپک: 31.5 درصد

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان:این نخستین باری نیست که بازار با مازاد عرضه نفت روبرو می شود، نشست آتی مشکل نخواهد بود. (چهارم آذرماه 1393)

 

امارات:

قیمت مورد نیاز: 70 دلار و 70 سنت

سهم تولید در اوپک: 9.2 درصد

سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات: بازار نفت به دلیل افزایش تولید شیل اویل در آمریکا و نه به علت تولید نفت اوپک، با مازاد عرضه روبروست (20 آبانماه 1393) این مقام اماراتی همچنین در توئیتر خود (دوم آذرماه 1393) اعلام کرد که تصمیم اوپک بر اساس عوامل عرضه و تقاضا استوار است.

 

ونزوئلا:

قیمت مورد نیاز: 161 دلار (بر اساس اطلاعات سیتی گروپ)

سهم تولید در اوپک: 8 درصد

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا: ما با روسیه برای حمایت از قیمت نفت همکاری می کنیم. (26 آبانماه 1393) روسیه اعلام کرد که برنامه فوری برای کاهش تولید نفت خود ندارد.

رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا: ونزوئلا آماده است تا تولید نفت خود را بر اساس توافقهای بین المللی کاهش دهد. (29 آبانماه 1393)

کد خبر 229698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =