۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
  • کد خبر: 229709
انی نخستین محموله نفت خام کرکوک را خرید

شرکت ایتالیایی انی، نخستین محموله نفت خام استان کرکوک را از طریق بندر جیهان ترکیه خریداری کرد.

به گزارش خبرگزاری السومریه، منابع ایتالیایی بازار نفت، دیروز(سه شنبه 4 آذرماه) اعلام کردند: شرکت نفت ایتالیایی انی، به طور موقت نفتکش حامل محموله نفت خام استان کرکوک عراق، با ظرفیت 80 هزار تن را در بندر جیهان ترکیه رزرو کرده است.

این نفتکش، نخستین محموله نفت خام کرکوک را پس از توافق میان بغداد و اربیل حمل می کند.

منابع افزودند: محموله نفت خام کرکوک، نخستین محموله اقلیم کردستان عراق است که از طریق سازمان بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) به بازار عرضه می شود. این در حالیست که مقامهای مسئول انی در این باره اظهار نظری نکرده اند.

تانر یلدیز وزیر انرژی ترکیه نیز، روز (دوشنبه 3 آذرماه) اعلام کرد که عراق به ارزش دو میلیارد دلار از شمال این کشور، نفت خام صادر کرده است.

بغداد و اربیل که بر سر تقسیم درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق مدت طولانی با هم مشکل داشتند، پس از حمله داعش به خاک عراق و قدرت گرفتن این گروه، برای دفع تهدید آن تصمیم به کم کردن و کنار گذاشتن مشکلات پیشین گرفتند.

بر اساس توافق نامه هفته گذشته دولت عراق و اقلیم کردستان عراق، دولت اربیل روزانه ١٥٠ هزار بشکه نفت، نزدیک به نیمی از صادرات نفت این منطقه، را به تانکرهای صادرات نفت عراق در پایانه جیهان در ترکیه ارسال می کند.

از سوی دیگر، بغداد نیز متعهد شده است که ٥٠٠ میلیون دلار برای پرداخت حقوق کارمندان دولت اربیل پرداخت نماید.

کد خبر 229709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =