توافق وزیران نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای نظارت مداوم بر بازار نفت

وزارت انرژی مکزیک روز سه شنبه (چهارم آذر ماه) از توافق این کشور با ونزوئلا، روسیه و عربستان سعودی برای نظارت مداوم بر بازارهای جهانی نفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت انرژی مکزیک روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به کاهش قیمتهای نفت، اعلام کرد که مکزیک، ونزوئلا، روسیه و عربستان سعودی توافق کرده اند که بر بازارهای بین المللی نظارت و در ماه فوریه سال 2015 نیز بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند. 

مقامهای کشورهای تولیدکننده نفت در آستانه نشست اوپک با یکدیگر در وین دیدار کردند اما در این مذاکرات که بدون برنامه قبلی انجام گرفت درباره چگونگی حل مسئله عرضه رو به رشد نفت به توافق نرسیدند.

در این بیانیه آمده است: پدرو خواکین کلدول، وزیر انرژی مکزیک، لزوم برگزاری مذاکره و تبادل اطلاعات میان تولیدکنندگان اصلی را به منظور افزایش درک بهتر اصول و توسعه بازار نفت مطرح کرد و در این رابطه وزرا درباره نظارت مداوم بر بازارهای جهانی و دیدار مجدد در فوریه 2015 به توافق رسیدند.

نشست اوپک در روز پنجشنبه (ششم آذر ماه) در وین برگزار می شود.

بازارهای نفت به طور پیوسته و از نزدیک بر اقدام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نظارت می کنند تا ببینند که ١٢ عضو این سازمان در نشست روز پنجشنبه چه تصمیمی برای سقف تولید نفت خود در سال آینده میلادی می گیرند.

پیش از این دو منبع آگاه اوپک روز دوشنبه اعلام کرده بودند که این سازمان ممکن است ایران، عراق و لیبی را از هرگونه کاهش احتمالی در تولید نفت سازمان معاف کند. منابع آگاه همچنین خبر دادند که این پیشنهاد تنها یکی از چند پیشنهاد مطرح شده در حال بررسی است.

عرضه بیش از حد نفت در پی افزایش تولید شیل اویل آمریکا و همچنین کاهش تقاضای جهانی این محصول در اثر کاهش رشد اقتصادی اروپا و چین سبب شده است که قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون با کاهش 30 درصدی به زیر 80 دلار در هر بشکه سقوط کنند. 

کد خبر 229715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =