گازهای همراه نفت طی 5 سال آینده جمع آوری می‌شود

زمان پیش بینی شده برای انجام پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت حداقل پنج سال است و شرکتهای بخش خصوصی برنده مزایده گازهای مشعل با شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت طرف حساب خواهند بود.

به گزارش خبرنگار شانا، رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، امروز ( چهارشنبه، 5 آذرماه) در جلسه توجیهی مزایده گازهای مشعل، با بیان این‌که امروز یکی از بهترین روزهای صنعت نفت خواهد بود گفت: سالها منتظر تحقق این آرزو بودیم که امروز دو هدف مهم یعنی تولید ثروت و حذف عوارض محیطی برای مناطق نفتی محقق خواهد شد.

جوادی افزود: یکی از پروژه‌های مرتبط با این کار مهم پروژه آماک بود که سالها قبل در بخشی از مناطق نفتی اجرا شد اما به دلیل اختلاف زمانی که با پروژه‌ها داشت نتایج قابل توجه و فراگیر موردنظر را به دست نیاورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مساحت محیط زیستی پروژه فروش گازهای مشعل افزود: معمولا در سرمایه‌گذاریهای اولیه نفت پس از توسعه حلقه اول، ایجاد حلقه‌های جدید از جمله استانداردهای زیست محیطی طول می‌کشد و یا اصلا محقق نمی شود، به همین دلیل باید نسبت به این موارد توجه بیشتری داشت.

وی اجرای این پروژه را علاوه بر منفعت برای محیط زیست نوعی تکلیف برای شرکت ملی نفت ایران دانست و ادامه داد: ما پس از سالها می‌توانیم این تکلیف را برآورده کنیم، به نحوی که سرمایه ملی که سالها می سوخت به ثروت مجددی برای کشور تبدیل شده و منافع اقتصادی آن در پروژه‌های صنعت نفت به کار گرفته می‌شود.

جوادی با بیان این‌که این پروژه در واقع نوعی تکلیف ملی، دینی و مسئولیت اجتماعی است گفت: زمان پیش بینی شده برای انجام این پروژه حداقل پنج سال است چراکه در مورد گازهای مشعل تصمیم‌های همزمان دیگری نیز گرفته شده که امیدواریم این تصمیم‌ها به زودی اجرایی شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پروژه‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری در بخش ان‌ جی‌ ال آغاز شده و امیدواریم همزمان با این پروژه‌ها روند اجرایی خود را طی کنند، اما اگر پروژه‌های ان جی ال بخشهای مختلف به نتیجه نرسید قاعدتا فروش گاز مشعل به شرکتهای متقاضی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که شرکتهای بخش خصوصی با شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت طرف حساب خواهند بود گفت: با توجه به ادامه روند تولید در بخشهای مختلف کشور میزان بیشتری از گازهای همراه نفت و گازهای مشعل برای عرضه وجود خواهد داشت، بنابراین شرکتهایی که در این مزایده حضور دارند می‌توانند سرمایه‌گذاری خود را در این بخش طی سالهای آینده ادامه دهند.

به گفته جوادی، این سرمایه‌گذاری منافع چند گانه‌ای برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت، زیرا با یکبار سرمایه‌گذاری و خرید تسهیلات و البته کسب تجربه می‌توانند سرمایه‌گذاری طولانی مدتی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که ذهنیت ما این است که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بخش تبدیل گازهای مشعل به برق باشد گفت: اگر پیشنهادها و راه‌ حلهای دیگری غیر از تولید برق وجود داشته باشد حتما پیگیری و برای تحقق آن همکاری خواهیم داشت.

جوادی با اشاره به جلسه‌ دیروز ( سه شنبه) با حمید چیت چیان، وزیر نیرو  گفت: وزارت نیرو از این پروژه استقبال کرده و متعهد شده است که برق تولید شده در احجام کوچک این سرمایه‌گذاریها را جذب و برای فروش در داخل یا حتی صادرات همکاری لازم را داشته باشد.

وی با بیان این که موضوع استفاده بهینه از گازهای مشعل سالهاست در برنامه‌های مختلف کشور مورد تاکید قرار گرفته است افزود: مجلس شورای اسلامی از اجرای این برنامه استقبال زیادی کرده و قطعا در برنامه ریزیهای آینده تسهیلات بیشتری را برای این پروژه‌ها در نظر خواهند گرفت.

کد خبر 229747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =