هدررفت برق به ۱۰ درصد می رسد

قرار است تلفات انرژی در طول یک سال به زیر 10 درصد برسد و ظرفیت انرژیهای نو تا پایان سال آینده دو برابر شود.

به گزارش شانا، به نقل از شرکت توانیر، همایون حائری در جلسه بررسی و تحلیل پروژه‌های شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان درخصوص جایگاه صنعت برق کشور اظهارکرد: صنعت برق کشور با 72 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده ، قدرت اول منطقه از نظر تولید برق است و باید اذعان کرد که صنعت برق هیچ گاه مانع توسعه کشور نبوده و همیشه تامین برق را به موقع تضمین کرده است.

تمام روستاهای بالای 10 خانوار کشور از نعمت برق برخوردارند

مدیرعامل توانیر گفت: اکنون کلیه روستاهای بالای 10 خانوار کشور از نعمت برق برخوردارند و این در حالی است که حدود یک میلیارد نفر در جهان همچنان از نعمت برق محروم هستند.

حائری در مورد تلفات انرژی شبکه‌های برق اظهار کرد: تلفات انرژی الکتریکی هم اکنون حدود 15.5 درصد است که قرار است با یک طرح جهادی ، علمی و تخصصی تلفات را درطول یک سال به زیر 10 درصد برساند.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: این استاندارد در کشورهای پیشرفته دنیا زیر 10 درصد است که امیدوار هستیم با فعالیتهایی که در صدد انجام آن هستیم بتوانیم ظرف یک سال به این استاندارد دست پیدا کنیم.

ظرفیت انرژیهای نو بیشتر می‌شود

حائری درباره بهره‌گیری از انرژیهای نو گفت: با وجود آن‌که در کشور اقدامهای زیربنایی خوبی در زمینه استفاد از انرژیهای نو صورت گرفته است، اما همچنان نیاز به زمان داریم تا بتوانیم شاهد خروجی فعالیتهای انجام شده باشیم.

مدیرعامل توانیر اظهارکرد: به عنوان یک هدف اولیه تصمیم آن است که در پایان امسال نسبت به پایان سال گذشته ، سهم انرژیهای نو ( نیروگاههای بادی و خورشیدی) را به دو برابر برسانیم و در پایان سال 94 این رشد نسبت به پایان سال 93 دو برابر خواهد بود.

وی با بیان این که جذب نیروهای متخصص و خوب یکی از ویژگی‌های خوب شرکتهای برق منطقه‌ای است ، افزود: جذب نیروهای خوب و متخصص موجب می‌شود تا بتوانیم مشکلات و محدودیتهایی را که در فعالیتهای خود با آن روبه رو هستیم تبدیل به فرصت کنیم.

شرایط صنعت در حال گذار و دینامیک است

حائری گفت: نیروهای متخصص، علمی و دانشگاهی بزرگترین پتانسیلی است که می‌توانند هر مجموعه‌ای را در شرایط بحران یاری کنند و تهدیدها و محدودیتها را تبدیل به فرصت کنند.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: در صنعت برق و یا سایر صنایع نباید مسائل را به صورت ماندگار یا در حال گذر در نظر بگیریم و بگویم که یا شرایط خیلی خوب و عالی است یا این‌که شرایط بد و وضعیت بحرانی است، بلکه باید بین دوحالت ماندگار و درحال گذر، وضعیت دیگری به نام دینامیکی را در نظر بگیریم و باید سعی کنیم، در شرایط دینامیکی حرکت کنیم.

حائری با تاکید بر این که شرایط نه پایدار است و نه بحرانی، باید امید به آینده داشت و مشکلات را حل کرد، ادامه داد: صنعت برق کشور مجموعه‌ای از علوم مهندسی، اجتماعی واقتصادی است و نباید در این مجموعه فقط به منابع مالی در انجام پروژه‌ها نظر داشته باشیم.

مدعامل توانیر اظهارکرد: باید به دنبال راهکارهای خاص باشیم و با استفاده از راه حل‌های جدید ، فکرهای جدید و طرحهای خاص در کنار تامین منابع مالی که یک اصل بنیادی است، بر مشکلات غلبه کنیم.

ضرورت اولویت بندی پروژه‌ها

وی با تاکید بر لزوم اولویت‌بندی در اجرای پروژه‌ها، گفت: در شرایط سخت که با محدودیتهای نقدینگی و سایر مسائل روبه رو هستیم باید اولویتها را مشخص کنیم و پروژه‌ها را اولویت‌بندی و متناسب با منابع، آنها را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل توانیر اظهارکرد: از اولویتهای مهم ما در حال حاضر پروژه ملی نیروگاه پره سر است که باید تمام تلاشمان را بر اجرای این پروژه متمرکز کنیم.

وی افزود: با تکمیل خطوط خروجی این نیروگاه در تابستان سال آینده ، از تمام ظرفیت این نیروگاه که نزدیک به 1000 مگاوات است ، بهره‌مند خواهیم شد.

حائری اظهارکرد: خوشبختانه اجرای پروژه خط نیروگاه، پیشرفت خوبی داشته و گلوگاههای مالی این پروژه نیز مشخص شده است و با کمکهای مالی که به این پروژه خواهیم داشت ، این طرح تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت جغرافیایی و زیبایی خاص منطقه شمال کشور ، مخصوصا گیلان طرحهای این منطقه با در نظر گرفتن مسائل محیط زیست و مبلمان شهری اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: در طراحی‌های پستها و خطوط در این منطقه باید حساسیت لازم وجود داشته باشد و مطالعات خوب و دقیق و با نگاه به محیط شهری و محیط زیست اجرایی شود.

کد خبر 229750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =