امکان صادرات برق تولیدی گازهای مشعل فراهم می‌شود

با هماهنگی صورت گرفته با وزارت نیرو امکان صادرات یا سوآپ برق تولیدی گازهای همراه نفت فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی کاردر، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی امروز ( چهارشنبه، 5 آذرماه) در جریان جلسه توجیهی مزایده فروش گازهای مشعل که با حضور تعدادی از مدیران زیرمجموعه شرکت ملی نفت و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد با تاکید بر این‌که در سالهای گذشته نگاه ما در بخش سرمایه‌گذاری به سمت تامین منابع مالی بوده است گفت: در این سالها عملا مالکیت را به بخش خصوصی نمی‌دادیم و برای اولین بار است که شاهد سرمایه‌گذاری 100 درصدی بخش خصوصی در صنعت نفت هستیم.

وی با تاکید بر این‌که علاوه بر تبدیل گازهای مشعل به گاز، در حال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگری نظیر ان جی ال، مینی ال ان جی و جی تی ال هستیم گفت: همچنین بنا داریم زمینه ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها را در توسعه زنجیره استحصال اتان که بیشتر مربوط به بخش پتروشیمی می‌شود و یا حتی ساخت فرودگاه یا واحدهای یوتیلیتی، فراهم کنیم.

کاردر با اعلام این‌که میزان گازهای مشعل عرضه شده در این مزایده حدود 20 میلیون مترمکعب، معادل یک فاز پارس جنوبی است افزود: هماهنگی کامل با وزارت نیرو صورت گرفته تا امکان صادرات یا سوآپ برق تولیدی این سرمایه‌گذاری، بدون وقفه صورت گیرد.

وی تاکید کرد که شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت اسناد این مزایده را دریافت کرده و موظف به پیگیری بخشهای مختلف آن و همکاری با شرکتها هستند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی با اعلام این‌که 50 میدان به علاوه فازهای پارس جنوبی در این مزایده قابل عرضه هستند افزود: در این مزایده یک سال زمان برای اجرای پروژه و چهار سال زمان برای فروش در نظر گرفته شده است، مبلغ گاز فروخته شده به شرکتها بین 1.75 سنت تا 4.2 سنت و به طور متوسط 3 سنت خواهد بود که متناسب با نوع گاز ارائه شده تعیین می شود.

وی با تاکید بر این‌که شرکت نفت در این مزایده به دنبال درآمدزایی نیست گفت: با محاسبه صورت گرفته در مورد قیمت گاز فروخته شده و قیمت برقی که وزارت نیرو از سرمایه‌گذار خریداری می‌کند، بازگشت سرمایه شرکتها 20 تا 25 درصد خواهد بود.

کاردر یادآور شد که قرار است هفته آینده جلسه‌ای با بورس نفت برگزار شود تا زمینه فروش برق تولیدی در واحدهای سرمایه‌گذاری شده بدون مشکل در بورس انرژی فراهم شود.

کد خبر 229752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =