النعیمی: بازار نفت پایدار می شود

وزیر نفت عربستان امروز (چهارشنبه، پنجم آذرماه) اعلام کرد بازار نفت به حال عادی باز می گردد و نیازی به کاهش فوری تولید نفت نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز،عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (پنجم آذرماه) و یک روز پیش از نشست تاریخی 166 اوپک در وین، نشان داد که بعید است تغییر ویژه ای در تولید نفت خود اعمال کند.

این در حالی است که دیروز مقامهای روسیه احتمال مشارکت این کشور در کاهش تولید نفت را برای حمایت از قیمتهای جهانی نفت رد کردند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، اظهار کرد که انتظار دارد شرایط بازارها خودکار دسرانجام پایدار شود.

این مقام عربستانی به گفتگوی دیروز خود با طرف روسی اشاره ای نکرد.

از سوی دیگر، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران امروز (چهارشنبه، پنجم آذرماه) کشورهای عضو اوپک را که برای جنگ بر سر سهم بازار آماده می شوند را سرزنش کرد و از کشورهای تولیدکننده خارج از اوپک خواست تا برای کاهش تولید نفت به اوپک بپیوندند.

زنگنه گفت: مهمترین موضوع برای همه ما این است که اتحاد و انسجام اوپک را حفظ کنیم، در این شرایط باورم بر این است که مشارکت کشورهای ارج از اوپک برای مدیریت بازار ضروریست.

وی یادآور شد: برخی از اعضای اوپک فکر می کنند اکنون زمان آن است که از سهم خود در بازارها دفاع کنیم، همه کارشناسان معتقدند که اکنون مازاد عرضه داریم و سال آینده نیز شاهد مازاد عرضه بیشتری خواهیم بود.

عراق و ونزوئلا تنها کشورهای عضو اوپک هستند که تقاضای کاهش تولید نفت این سازمان را تا کنون مطرح کرده اند. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، در مورد اقدام لازم اوپک تا کنون اظهار نظری نکرده است.

اوپک که معمولا فشار داخلی زیادی را باید تحمل کند، این بار پس از اینکه گفتگوهای هسته ای ایران و غرب نتیجه قابل توجهی نداشت خیال بسیاری از اعضای اوپک راحت شد که به زودی شاهد افزایش تولید نفت ایران نخواهند بود.

از سوی دیگر، انتظار می رفت روسیه که از مناقشه اوکراین و تحریمهای بین المللی به همراه کاهش قیمتهای نفت در عذاب است پس از دیدار مقامهای نفتی عربستان، ونزوئلا و مکزیک در وین با کاهش تولید نفت خود موافقت کند، اما در کمال ناباوری مدیرعامل شرکت روسنفت پس از این نشست اعلام کرد که روسیه حتی اگر قیمت نفت به 60 دلار برای هر بشکه برسد، با کاهش تولید نفت موافقت نمی کند.

ایگور سچین، مدیر عامل روسنفت، در پیامی آشکار به تولیدکنندان شیل اویل در آمریکا، افزود: انتظار دارم قیمت پائین نفت به کشورهایی که هزینه بیشتری در تولید دارند، صدمه زیادتری بزند.

یک مقام آگاه از راهبردهای کشورهای خلیج فارس اعلام کرد که کشورهای این حوزه با آسیب کمتری نسبت به اعضای دیگر اوپک که خارج از خلیج فارس هستند، روبرو می شوند.

وی ادامه داد: کشورهای غیر عضو اوپک نیز اگر انتظار دارند اوپک از قیمت نفت حمایت کند در نهایت باید تولید خود را نیز پائین بیاورند.

در همین حال، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه امروز (چهارشنبه، پنجم آذرماه) اعلام کرد که شرکتهای تولیدکننده نفت در روسیه سطح تولید نفت خود را در سال آینده میلادی در مقایسه با سال 2014 تغییر نخواهند داد.

این مقام روس در مسکو اعلام کرد که بعید می داند اوپک در نشست روز پنجشنبه (ششم آذرماه) خود سقف تولید نفت این سازمان را کم کند.

یکی از هیئتهای اعزامی کشورهای کوچکتر تولیدکننده نفت عضو اوپک، اظهار کرد که نشست روز پنجشنبه اوپک ممکن است طولانی تر از حد معمول شود.

این هیئت افزود: باید توافق کنیم، حتی اگر مجبور شویم دو روز در اینجا بمانیم، موضوع مرگ و زندگی بودجه کشورها مطرح است.

ویرندرا چوهان، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتز، گفت: فکر می کنم که حتی عربستان نیز نمی داند که می تواند بر سر کاهش تولید نفت به توافق برسد.

کد خبر 229754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =