کشورهای جی سی سی عضو اوپک برای نشست فردا به اجماع رسیدند

وزیر نفت عربستان از اجماع میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در باره صدو شصت و ششمین نشست اعضای اوپک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، علی النعیمی چهارشنبه شب (پنجم آذر ماه) پس از این که در بدو ورودش به وین از بازگشت ثبات به قیمت و بازارهای جهانی نفت خام خبر داده بود، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: کشورهای اوپکی عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) از جمله عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات متحده عربی برای نشست 166 این سازمان به اجماع رسیده اند.

وی افزود: ما بسیار مطمئن هستیم که اوپک موضع یکسان و واحدی خواهد داشت.

وزیر نفت عربستان تصریح کرد: قدرت متقاعد کننده فردا در نشست حاکم خواهد بود، من اطمینان کامل دارم که اعضای اوپک می توانند موضعی واحدی داشته باشند.

یک مقام اوپک در حوزه خلیج فارس به رویترز گفت: کشوهای عضو جی سی سی  درباره کاهش ندادن تولید نفت خام توافق نظر دارند.

 سه مقام اوپکی جداگانه به رویترز گفتند: بعید به نظر می رسد اعضای اوپک در نشست چهارشنبه سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه کنونی خود را تغییر دهند.

با توجه به افت حدود 30 درصدی قیمت های جهانی نفت خام از ماه ژوئن تاکنون و تلاش بیشتر اعضای اوپک برای بهبود قیمت های جهانی نفت خام، اوپک یکی از دشوارترین نشست های چند سال اخیر را پیش روی خود خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، کاهش تولید یکجانبه از سوی تنها اعضای اوپک به معنای از دست دادن سهم خود در عرضه نفت به بازارهای جهانی و دادن فضای بیشتر برای ورود شیل اویل های آمریکا به بازار خواهد بود.

النعیمی اوایل روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود: انتظار می رود بازارهای جهانی نفت خام سرانجام به خودی خود به ثبات باز می گردد.

در همین حال سهیل بن محمد المزورعی، وزیر انرژی امارات روز چهارشنبه به رویترز گفته بود: قیمت های جهانی نفت خام به زودی با ثبات می شود، در حالی که فشار روی غیر اوپکی ها افزایش می یابد.

وی با بیان این که افت اخیر قیمت نفت بحرانی نیست که ما را هراس زده کند، ما قیمت های از این پایین تر را نیز شاهد بوده ایم، گفت: مازاد عرضه کنونی موجود در بازار حاصل عرضه انواع نفت برداشتی از ذخایر نامتعارف است، م فکر می کنم همگان در تنظیم بازار باید نقش داشته باشند و اوپک نمی تواند یکجانبه وارد عمل شود.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید نفت خام روسیه در سال آینده میلادی تغییری نمی کند و در سطح کنونی تثبیت می شود.

 در همین حال ایگور سچین، مدیر عامل روسنفت، گفته است که قیمت های پایین نفت خام به ضرر کشورهای تولید کننده نفت با هزینه های بالا خواهد بود و به نظر می رسد که اشاره این مقام روسی به براشت نفت خام از ذخایر شیل اویل در آمریکای جنوبی است.

بر اساس این گزارش، ک مقام اوپک که تفکری نزدیک به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، گفت: کشورهای اوپک واقع در حوزه خلیج فارس در مقایسه با دیگر اعضای اوپک نگرانی کمتری نسبت به افت قیمت های جهانی نفت خام دارند.

کد خبر 229770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =