انتظارها برای کم کردن تولید نفت اوپک کاهش یافت

کارشناسان نفتی پس از اظهار نظرهای گوناگون وزرای نفت شرکت کننده در نشست وین در دو روز گذشته معتقدند اوپک سقف تولید نفت خود را بدون تغییر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، تولیدکنندگان نفت خلیج فارس و عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که خود را برای شرکت در نشست 166 اوپک در وین آماده می کنند، تا کنونی در اظهار نظرهایی مستقل نشان داده اند که علاقه کمی برای کاهش تولید نفت این سازمان در حمایت از قیمتهای نفت دارند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان و همتای اماراتی اش، سهیل المزروعی دیروز در گفتگوهای جداگانه ای ابراز کردند که انتظار دارند بازارهای نفتی در آینده ای نزدیک به شکل طبیعی به شرایط پایدار برسند.

یکی از هیئتهای اعزام شده به نشست امروز وین پیش از این اعلام کرد که کشورهای خوزه خلیج فارس به توافق رسیده اند که تولید نفت اوپک را کاهش ندهند.

از سوی دیگر، سه تن دیگر از نمایندگان نفتی حاضر در وین اظهار کردند پس از اعلام عدم همکاری روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، در برنامه کاهش تولید نفت، بعید است که اعضای اوپک اقدامی برای پائین آوردن سطح تولید خود بکند.

قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی در ابتدای معاملات امروز به حد نصاب جدیدی در چهار سال گذشته رسیده است و 76 دلار و 30 سنت برای هر بشکه معامله می شود.

کاهش تولید نفت اوپک به شکل یک جانبه به معنی واگذار کردن سهم بازار به تولیدکنندگان نفت شیل اویل در آمریکای شمالی است. اوپک هم اکنون یک سوم نفت جهان را تولید می کند.

گفته می شود اگر اوپک تصمیم به حفظ سقف تولید نفت کنونی خود، روزانه 30 میلیون بشکه، بگیرد در عمل عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس جنگ بر سر قیمت را آغاز کرده اند. کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل ذخایر ارزی بسیار بالای خود می توانند در این عرصه تاب بیاورند اما کار برای کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران که به قیمتهای بالای نفت نیاز دارند مشکل می شود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار نفت، تنها دقایقی مانده به آغاز نشست عادی یکصد و شصت و شش اوپک بر این باورند که در پایان این اجلاس، اوپک سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود را حفظ می کند و در صورت ادامه افت قیمت در آینده نشست فوق العاده برگزار می کند.

کد خبر 229785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =