زنگنه: از تصمیم اوپک ناراحت نیستم/ البدری تا دیماه 94 دبیرکل اوپک می ماند

شانا در حاشیه برگزاری صد و شصت و ششمین نشست عادی اوپک اخبار، گزارش، اظهار نظر وزیران نفت این سازمان، دیدارهای حاشیه ای مقامهای نفتی عضو و غیر عضو اوپک را در قالب یک بسته خبری پوشش می دهد.

به گزارش گروه نفت شانا، نشست 166 اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با حضور وزیران نفت این سازمان امروز (6 آذر ماه) در وین اتریش در محل دائمی برگزاری نشستهای اوپک برگزار می شود.

خوانندگان محترم می‌توانند مهمترین اخبار، تحلیلها و گزارشها درباره نشست 166 اوپک را اینجا مشاهده کنند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران صبح روز چهارشنبه برای شرکت در نشست 166 اوپک تهران را به مقصد وین ترک کرد.

بر اساس این گزارش، رامیرز روز سه شنبه (چهارم آذرماه) وارد وین شده بود و در نشستی مشترک با وزیر نفت عربستان، وزیر انرژی روسیه و وزیر انرژی مکزیک دیدار و گفتگو داشت.

وزیر امور خارجه ونزوئلا پس از این مذاکرات به خبرنگاران گفته بود: اگرچه همه طرفها اذعان دارند که قیمتهای کنونی برای کشور‌های تولید‌کننده مطلوب نیست اما در گفتگوهای دیشب درباره کاهش تولید تصمیم‌گیری نشد.

متن کامل گزارش و اخبار نشست 166 اوپک را تا 6 آذر ماه می توانید با کلیک روی ساعت خبر مشاهده کنید.

وزیر نفت صبح روز چهارشنبه برای شرکت در نشست 166 اوپک تهران را به مقصد وین ترک کرد.

وزیر نفت ایران بعد از ظهر به وقت تهران، وارد فرودگاه وین شد.

14:06: زنگنه در بدو ورود به وین در هتل اینترکانتینتال در جمع خبرنگاران گفت: هر گز از تولید نفت خود کم نمی کنیم، ما خیلی کمتر از سهمیه خود تولید می کنیم. وی همچنین بر لزوم پایبندی اعضای اوپک به سقف تولید این سازمان تاکید کرد.

14:8: وزیر نفت ایران: دنبال جنگ در اوپک نیستیم؛ اعضای اوپک در مقابل عرضه بیش از حد نفت به بازار باید اتحاد داشته باشند و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک نیز باید در هرگونه تصمیم برای کاهش تولید مشارکت کنند.

زنگنه بدون اشاره به موضع ایران در نشست ١٦٦ اوپک، گفت: بر اساس پیش بینی کارشناسان انتظار می رود مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی سال آینده بیشتر شود.

14:45: زنگنه در نخستین برنامه خود با وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار می کند.

15:00: دیدار وزیر نفت ایران با وزیر امور خارجه ونزوئلا آغاز شد.

15:10 بیژن زنگنه با رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا ملاقات و گفتگو کرد، این نخستن دیدار وی پس از رسیدن به وین بود.

15:30: دیدار وزیر نفت ایران با وزیر امور خارجه ونزوئلا پایان یافت.

15:43: رامیرز پس از دیدار با زنگنه گفت: حامل پیامی از سوی علی النعیمی، وزیر نفت عربستان برای زنگنه نبودم، درباره مسائل مهم با وزیر نفت ایران بحث و گفتگو کردیم.

15:44: زنگنه با وزیر نفت عربستان دیدار خواهد کرد.

15:50: زنگنه پیش از دیدار با النعیمی: درباره اوضاع بازارهای جهانی نفت خام با وزیر نفت عربستان گفتگو می کنم.

16:00: دیدار وزیران نفت ایران و عربستان هم اکنون در وین آغاز شد.

16:40: دیدار زنگنه و النعیمی دقایقی پیش پایان یافت.

16:40: وزیر نفت ایران نیز ساعت 22:00 به وقت تهران با عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق دیدار و گفتگو می کند.

16:51: وزیر نفت هم اکنون با نماینده شرکت ایی یونیت اینترنشنال ترکیه در حال گفتگوست.

16:58: زنگنه گفت: دیدگاههای نفتی ایران و عربستان در باره نشست ١٦٦ اوپک به یکدیگر نزدیک است.

17:17: یک منبع نزدیک به مذاکرات حاشیه ای وزیران نفت ایران و عربستان اعلام کرد: دیدار زنگنه و وزیر نفت عربستان در فضایی دوستانه برگزار شد و النعیمی مصافحه بسیار گرمی با وزیر نفت ایران و هیئت همراه داشت.

22:00: زنگنه پس از دیدار با نمایندگان تعدادی از شرکتهای نفتی غربی گفت: هدف از دیدار با نمایندگان شرکتهای نفتی در وین این بود که آنها بتوانند پس از لغو تحریمها در ایران فعال شوند.

22:10: زنگنه همچنین پس از پایان دیدار با نمایندگان شرکتهای بزرگ نفتی در پاسخ به سئوالی درباره این که آیا پس از نرسیدن به توافق نهایی در ضرب الاجل 24 نوامبر (سوم آذرماه) در جریان مذاکرات تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 در وین که تا تیرماه تمدید شد، آیا فکر می کنید شرکتهای غربی شانسی برای حضور در پروژه های نفت و گاز ایران دارند، گفت: قطعا".

22:12: دیدار وزیر نفت ایران با عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق آغاز شد.

23:00: ملاقات زنگنه با وزیر نفت عراق در هتل محل اقامت عبدالمهدی به پایان رسید، این آخرین دیدار وزیر نفت ایران در یک روز مانده به برگزاری نشست 166 اوپک بود، نخستین روز پرکار زنگنه پیش از نشست 166 اوپک تمام شد.

پنجشنبه 6 آذر ماه

12:00: زنگنه هنگام ورود به اجلاس اوپک در پاسخ به سئوالی در باره اجماع با عربستان گفت که هنوزبرای اظهارنظر در این باره زود است.

12:30: نشست 166 اوپک آغاز به کار کرد.

13:20: النعیمی در نشست 166 اوپک با هیچ خبرنگاری مصاحبه نکرد و ناراحت به نظر می رسید.

13:30: عبدالله سالم البدری، دبیر کل اوپک، پس از دیدار با وزیر نفت ایران پیش از  آغاز نشست 166: نشست امروز از آن نشستهایی است که در یادها می ماند.

13:40: وزیر نفت ایران پیش از آغاز نشست وزیران در پاسخ به سئوالی درباره این که اگر کاهش تولید اوپک را منوط به کاهش تولید نفت ایران کنند نظر شما چیست، گفت: پیش از این با تحریم سازمان ملل یک میلیون و 500 هزار بشکه از تولید نفت ایران کاسته شده است.

14:30: نشست  وزیران نفت اوپک پشت درهای بسته آغاز شد.

14:40: وزیر نفت عراق در پاسخ به شانا در وین درباره این که آیا شما ایده های مشترکی با ایران برای اوپک دارید، گفت: بلی، بعضی از ایده های ما با ایران مشترک است.

16:02: وزیر نفت ایران پیش از آغاز نشست در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تولید اغلب کشورهای عضو اوپک بیشتر از سهمیه آنهاست.

18:24اعضای اوپک در پایان نشست یکصد و شصت و ششم این سازمان در وین اتریش، پس از نشستی نسبتا طولانی بار دیگر تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان را تثبیت کنند.

18:30: وزیران نفت اوپک در آخرین نشست این سازمان در سال 2014 در حالی که قیمتهای جهانی نفت خام هم اکنون در سطوح کمتر از 80 دلار برای هر بشکه است، حدود چهار ساعت به طول انجامید.

18:40 نشست مطبوعاتی رئیس و دبیرکل اوپک دقایقی پیش در دبیرخانه اوپک آغاز شد.

18:42: وزیر نفت ایران پس از پایان نشست پشت درهای بسته با بیان این که نتیجه نشست امروز آنچه که ما می خواستیم نبود، گفت: از تصمیم اوپک ناراحت نیستم.

زنگنه ادامه داد: مطلب مهمی که بازار اوپک برآن تاکید کرد این بود که به یقین برای نزدیکتر کردن دیدگاههایمان به مشورتهای بیشتر نیاز داریم.

18:55: رئیس لیبیایی و دبیر کل اوپک در حال برگزاری کنفرانس خبری نشست 166، در حالی که شایعه شده بود در صورت تثبیت اعضا برای بررسی تحولات بازار نفت، نشست فوق العاده ترتیب می دهند، وزیران نفت کشورهای اوپک حتی نشست فوق العاده هم نگذاشتند.

19:25: قیمت نفت برنت در بیش از یک ساعت گذشته و پس از تصمیم اوپک دو دلار و 50 سنت کاهش یافت.

20:00: دبیرخانه اوپک بیانه پایانی نشست 166 اوپک را روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، بر اساس این بیانیه، اعضای اوپک تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود را تثبیت کنند و وزیر نفت نیجریه از اول ژانویه 2015 به مدت یکسال رئیس دوره ای اوپک می شود؛ وزیران نفت اوپک در نشست امروز تصمیم گرفتند دوره دبیرکلی عبدالله سالم البدری را برای یک دوره 6 ماهه دیگر تمدید کنند که بر این اساس وی تا 31 دسامبر 2015 (10 دیماه 94) در این سمت ابقا می شود. 

20:16: سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی در واکنش به تصمیم اعضای اوپک همچنان ادامه دارد.

کد خبر 229790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =