جمع آوری گازهای همراه میدانهای نفت شهر، سومار، سرکان و ماله کوه

براساس برنامه ریزیهای انجام شده میان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت ملی نفت ایران در یک برنامه پنج ساله گازهای همراه میدانهای سومار، ماله کوه و سرکان و نفت شهر جمع آوری می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، در نخستین گردهمایی مزایده گازهای مشعل که با حضور معاون وزیر نفت و مدیران عامل پنج شرکت اصلی تابعه شرکت ملی نفت ایران و کارشناسان حوزه انرژی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در مجتمع کوشک نفت تهران برگزار شد، بسته سرمایه گذاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای حاضران تشریح شد.

اکبر قائد امینی، رئیس اداره مهندسی فرآورش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به تولید روزانه 300 میلیون متر مکعب گاز از میدانهای این شرکت اظهار داشت : میدانهای نفت شهر، سومار ، سرکان و ماله کوه در بسته سرمایه گذاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران لحاظ شده است.

قائد امینی با تشریح مزیتهای سرمایه گذاری در این پروژه ها اظهار کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به دلیل تامین بیش از نیمی از گاز مصرفی کشور ، در این بسته سرمایه گذاری پس از فرآورش گازهای همراه به عنوان مشتری اصلی این فرآورده محسوب می شود. همچنین از دیگر مزیتهای این بسته سرمایه گذاری می توان به مصرف این فراورده توسط مجتمعهای صنعتی فعال در مناطق تحت پوشش این شرکت اشاره کرد.

وی با بیان این که سه حوزه کاری این شرکت شامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب ، شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق و شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی می شود، گفت: عمده میدانهای تحت پوشش این شرکت گازی هستند و عمدتا توسعه نیافته هستند؛ همچنین برای گازهای همراه در میادین نفتی این شرکت داریم تا جمع آوری شود و برای پروژه های NGL استفاده شود.

این مقام مسئول گفت: میدانهای قابل شرکت در این مزایده شامل میدانهای نفت شهر، سومار  و سرکان و ماله کوه می شود، البته سرمایه گذاری برای بهره برداری از گاز مشعل این میدانها پنج سال است اما این زمان قابل تمدید خواهد بود.

قائد امینی خاطر نشان کرد که در واحدهای تولید نفت مرکزی به گاز شیرین نیاز دارد و چنانچه سرمایه گذاران وارد شده در این مزایده امکان تبدیل گازهای ترش مشعل به گاز شیرین را داشته باشند، به این ترتیب شرکت نفت مناطق مرکزی مشتری اول این تولیدات خواهد بود. ضمن این که در مناطق یادشده در حال حاضر صنایع کوچکی هستند که به این گاز شیرین شده نیاز دارند و خریدار آن خواهند بود.

بر اساس این گزارش رکن الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این نشست با تاکید بر جلوگیری از سوختن گازهای همراه ، جمع آوری آنرا به عنوان یک تکلیف دینی و ملی برشمرد و اظهار کرد: جلوگیری از سوختن گازهای ناشی از توسعه صنعتی را باید یک تکلیف ملی و دینی و یک مسئولیت اقتصادی و اجتماعی قلمداد کنیم و با همکاری بخش خصوصی بتوان به بهره برداری مناسبی از این پروژه ها دست یافت.

این گزارش حاکی است شرکت ملی نفت ایران هدف از برگزاری این جلسات را تلاش برای جلوگیری از سوختن گازهای همراه و ایجاد ارزش افزوده و کاهش آلودگی هوا اعلام کرد.

کد خبر 229803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =