تولید بیش از 40 میلیون متر مکعب گاز در فاز 15 و 16 پارس جنوبی

مسئولان شرکت نفت و گاز پارس تولید 40 میلیون متر مکعبی گاز در فازهای 15 و 16 میدان پارس جنوبی تا پیش از آغاز فصل زمستان را به وزیر نفت تعهد داده اند، اما بر اساس پیشرفتهای موجود در این پروژه به احتمال زیاد تولید گاز در این فاز فراتر از میزان تعهد خواهد بود.

علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید حداکثری در سه واحد پالایشگاهی فاز 15 و 16 میدان پارس جنوبی، گفت: آخرین ردیف شیرین سازی این پالایشگاه تا دو هفته آینده به مدار تولید می آید.

وی از بهره برداری سکوی فاز 16 میدان پارس جنوبی در هفته گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون با رسیدن گاز از دریا به خشکی در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای جایگزینی گاز ترش دریا با گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته سکوی فاز 15 میدان پارس جنوبی پس از به ظرفیت نهایی رسیدن سکوی فاز 16 به بهره برداری می رسد.

شعبانپور با بیان این که گاز تولیدی در سکوی 18 A میدان پارس جنوبی به پالایشگاه های فاز 15 و 16 پارس جنوبی اختصاص داده شده است، اظهار داشت: هم اکنون بیش از 20 روز از رسیدن گاز این سکو به خشکی می گذرد.

به گزارش شانا، بتازگی فعالیتهای اولیه پیش راه اندازی واحد چهارم پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ میدان گازی پارس جنوبی، مشتمل بر، سه واحد فرآورشی گاز ترش آغاز شده است.

هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالیانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل، دو سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و سرویسهای‌ وابسته‌ است.

کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی به رهبری شرکت آریا نفت شهاب مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.

هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود، بر اساس پیش بینی های انجام شده، تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن آن که حداکثر سال  ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به اتمام خواهد رسید.

کد خبر 229833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =