توسعه عسلویه باید متوازن باشد

مدیر طرحهای عام المنفعه وزارت نفت با بیان این که توسعه عسلویه بایدمتوازن شکل بگیرد گفت: انبوهی از تاسیسات را به این نقطه محروم از کشور روانه کرده ایم و حالا فرصت آن را داریم که به فکر توسعه اجتماعی و شهری و رفاهی مردم شهر باشیم.

محسن امیریان در گفتگویی با شانا، با تاکید بر این که وظیفه وزارت نفت توسعه در مناطق نفتخیز است و وظیفه ای در مورد دیگر مناطق محروم کشور ندارد، اظهار کرد: مناطقی که نفت در تلاش برای اصلاح حضور خود است، از جمله مناطقی هستند که تحت تاثیر صنعت نفت بود و زیست و عمران آن منطقه در اثر این حضور آسیب دیده است. از همین رو به دنبال کم کردن این آسیبها و بازگرداندن روند عادی زندگی مردم و کارکنان صنعت نفت هستیم. همچنین تلاش می کنیم  در قبال تاسیساتی که در مناطق مختلف وارد کرده و می کنیم، اقدامات جبرانی را برای محیط زیست انسانی و جانوری داشته باشیم.

طرحهای آبخیزداری در عسلویه در جهت کمک به مردم بومی منطقه است

وی در توضیح این مسئله به توسعه آغاز شده در عسلویه طی چند دهه گذشته اشاره کرد و گفت: قبل از از ورود تاسیسات عظیم نفت و گاز ، چند روستای کوچک و البته محروم در عسلویه وجود داشت که محدودیتهایی را از جمله محدودیت آب داشتند. این میزان آب و امکانات کفایت جمعیت آن منطقه را می داد ولی با ورود دهها هزار نیروی کار دیگر آن میزان کفایت نمی کرد. ضمن این که این میزان آب و امکانات باید متناسب با شمار کارکنان وارد شده به عسلویه و اهالی بومی آن باشد. به همین دلیل، در این سالها در کنار تامین آب شیرین عسلویه ، اقداماتی را در راستای آبخیزداری در آن انجام داده ایم تا چاههای کشاورزی آب داشته باشند. پروزه جدیدی هم که در راستای جنگلکاری در اهواز و آبادان و عسلویه در دست اجرا داریم در همین راستاست.

توافق جدید با سازمان محیط زیست برای شناسایی آلودگیهای محیطی در سکوهای دریایی و دیگر تاسیسات نفتی

امیریان در ادامه از امضای توافقنامه ای جدید با سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: در این توافق که به تازگی امضا شده است قرار است آلودگیهای محیطی در سکوهای دریایی و دیگر تاسیسات نفتی را به ترتیب مورد ارزیابی قرار دهیم، زیرا خودمان قبل از هر ارگان دیگری به این موارد آلودگی حساس بوده و به دنبال شناسایی و برطرف کردن آنها هستیم.

وضع ایمنی ساختمانهای نفتی

وی با تاکید بر این که شخص وزیر نفت و بسیاری از مدیران نسبت به آسایش و رفاه برای کارکنان نفت و مردم اطراف تاسیسات حساسیت بالایی دارد و همواره این موضوع را در اولویت قرار می دهد، افزود: در مورد برخی مسائل هشدارهایمان را داده ایم و منتظر اقدام شرکتها و سازمانها هستیم اما باز هم در این فاصله نگرانیم.

امیریان معتقد است که توسعه یا آمایش سرزمین اصولی دارد که در این سالها در جریان بسیاری از طرحها رعایت نشده و حالا بخشهای مختلف کشور درگیر تبعات این طرحها هستند و در ادامه می گوید: به عنوان یک فرمانده جنگ و مدیری که سالهای سال در خط مقدم حرکت جهادی بوده ام می گویم که ما برخلاف حرکت دنیا، برای توسعه از ابزارهای درست آن استفاده نکرده ایم و تدبیری در این مسیر به کار نبرده ایم.

  توسعه یا آمایش سرزمین در عسلویه

وی نمونه های موفق حضور درست و موفق صنعت در محیطهای شهری را آبادان یا مسجدسلیمان برشمرد و گفت: در آبادان قبل از ورود و بالارفتن تاسیسات، شهر آبادان را با همه امکاناتی که برای یک شهر نیاز بود ایجاد کردند و به همین دلیل بود که تا سالهای سال آبادان یکی از شهرهای شلوغ و پر طرفدار و امکانات بود. همین تجربه را در مورد مسجد سلیمان دیدیم و شاهد بودیم که پیش از نخستین چاه نفت ، نخستین فرودگاه ، نخستین فروشگاه بزرگ ، نخستین بیمارستان و ... را ایجاد کردند. اما در عسلویه این روند را شاهد نبودیم و تنها انبوهی از تاسیسات را به این نقطه محروم از کشور روانه کرده ایم و حالا پس از سالها فرصت یافته ایم که به دنبال توسعه اجتماعی و شهری و رفاهی برای مردم شهر هم باشیم.

بیمارستانهای نفت روزگاری بهترین بیمارستانها بودند

مدیر طرحهای عام المنفعه وزارت نفت بر این باور است که روزگاری خدمات و امکانات در نفت بهترین بود و حالا به یمن توسعه ای که در کل کشور رخ داده همه بخشها امکانات و دسترسیهای خوبی دارند و در ادامه می افزاید: باید تعصب نفتی خود را کنار بگذاریم و قبول کنیم که ایران رشد قابل توجهی در همه بخشها داشته است. به عنوان مثال روزگاری بیمارستانهای نفت بهترین بیمارستانها بودند، اما امروز دیگر این روند حاکم نیست.

طرحهای عام المنفعه در نفت از ابتکارات زنگنه

امیریان با یادآوری این که بخش مربوط به طرحهای عام المنفعه در نفت از ابتکارات و اولویتهای بیژن زنگنه در دوره قبلی مسئولیتش در وزارت نفت بوده است ، گفت: پس از زنگنه، وزرای بعدی هر موضوع غیرمرتبطی را که محل و ردیف اعتباری دیگری برایش پیدا نمی کردند ، در این حوزه می گنجاندند و هم اکنون تعهدات بسیاری با عنوان طرحهای عام المنفعه در نفت وجود دارد که خارج از حیطه وظایف ماست و طبق دستور وزیر نفت این تعهدات تعیین تکلیف شده و هر چهار شرکت اصلی یا سایر ارگانها خودشان مکلف به پاسخگویی هستند.

پروژه های عام المنفعه

وی با تاکید بر این که همه اقدامات عام المنفعه صنعت نفت درهر نقطه کشور باید از کانال این دفتر باشد تا کنترل مورد نظر وزیر در این زمینه اعمال شود، اظهار کرد: طبق آخرین دستور وزیر نفت همه پروژه هایی که کمتر از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند تجمیع شده و زیرمجموعه این دفتر قرار می گیرند. همچنین همه تعهداتی که در جریان سفر مقام معظم رهبری و یا دولت قبل که تا قبل از سال 93 اجرای آن آغاز شده جزو تعهداتمان گذاشته شده و آنها رااجرا می کنیم و در غیر این صورت، این پروژه ها را به وزارتخانه ها و سازمان مربوطه ارجاع خواهیم داد.

طرح دو هزار واحد مسکونی در اهواز را تا دو سال دیگر تکمیل می کنیم

امیریان به یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به این دولت ارث رسیده بود و در چند ماه اخیر درگیر حل مسئله آن بوده اند، اشاره کرد و گفت: احداث 2هزار واحد مسکونی "مهر نوین" در اهواز و برای کارکنان مناطق نفتخیز جنوب تعهد شده بود و وزرای قبل کلنگ آن را بر زمین زده اند اما پروژه نیمه کاره رها شده بود. با دستور وزیر نفت و با توجه به متضرر شدن و نگرانیهایی که برای کارکنان این مناطق به وجود آمده بود، پیگیری اجرای دوباره این پروژه انجام و قرار شد وزارت مسکن و شهرسازی این پروژه را تکمیل کند.

وی اظهار امیدواری کرد که تا شهریورماه آینده در فاز نخست 400 واحد از این پروژه آماده تحویل به متقاضیان شود و افزود: ساخت 1600 واحد از 2000 واحد تعهد شده این پروژه آغاز شده بود و قرار شد ثبت نام و واریز پول برای 400 واحد دیگرانجام شود و متقاضیان مابه التفاوت مبلغ اولیه را هم پرداخت کنند تا پروژه پیش بیفتد. همچنین وزارت نیرو متعهد شد که آب و برق مورد نیاز این شهرک را تامین کرده و مراکز آموزشی و تجاری لازم برای آن نیز در نظر گرفته شود.

مدیر طرحهای عام المنفعه وزارت نفت اظهار امیدواری کرد که کل این پروژه تا دو سال آینده تکمیل و تحویل کارکنان صنعت نفت شود.

گفتگو از: معصومه اصغری

کد خبر 229848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =