قیمت گازوئیل در آسیا به بالاترین سطح رسید

انجام تعمیرات دوره‌ای و افزایش تقاضا برای سوخت گازوئیل در هفته منتهی به 24 نوامبر (دوشنبه، سوم آذر ماه) در بازار آسیا سبب افزایش قیمت این فرآورده نفتی به بالاترین سطح از ابتدای امسال شد.

به گزارش خبرنگار شانا، انجام تعمیرات دوره‌ای در بعضی واحدهای پالایشگاهی تولیدکننده گازوئیل، همراه با افزایش تقاضا از سوی چین (مصرف کننده عمده گازوئیل در آسیا) سبب بالارفتن قیمت این فرآورده نفتی و رسیدن آن به بالاترین حد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون شده است.

سرمای شدید هوا در بسیاری از کشورهای آسیایی، تقاضا برای سوختهای گرمایشی را در این منطقه افزایش داده است. در میان این نوع سوختها، نفت سفید بیشترین افزایش تقاضا را در مقابل دیگر سوختهای گرمایشی داشته است که همین موضوع، سطح قیمت‌ این فرآورده میان‌تقطیر را با افزایش خیره کننده ای روبرو کرده است.

در مقابل افزایش قیمت انواع فرآورده‌های میان تقطیر، قیمت بنزین به دلیل کاهش مسافرتهای میان شهری و افت تقاضا برای این فرآورده نفتی با کاهش خیره کننده ای روبرو شده است.

افت ذخیره سازی بنزین در آمریکا

واردات محدود بنزین از اروپا، سبب کم‌شدن میزان فراوانی این فرآورده نفتی در شمال شرق امریکا و به دنبال آن، افت سطح ذخیره‌سازی بنزین در این منطقه شده است. بطوری که میزان ذخیره‌سازی این فرآورده نفتی سبک در شمال شرق امریکا به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته رسیده است. علاوه بر این، سطح قیمت بنزین در این منطقه از سطح قیمت بنزین در خلیج‌مکزیک نیز بالاتر رفته است.

هوای سرد زمستان، در شمال شرق امریکا، تقاضا برای انواع سوختهای گرمایشی را به شدت در این منطقه افزایش داده، به همین دلیل، قیمت این نوع سوختها به بالاترین سطح از ماه اکتبر به بعد رسیده است.

سطح ذخیره‌سازی فرآورده‌های میان‌تقطیر در نواحی مرکزی امریکا (Midcontinent) در هفته گذشته به کمترین سطح از سال 1981 به بعد رسید.از این رو قیمت این نوع فرآورده‌های نفتی در آن منطقه، با افزایش خیره کننده ای روبرو شد.

افزایش قیمت بنزین در اروپا

بالا رفتن حجم صادرات بنزین از اروپا به دیگر مناطق، مانند غرب آفریقا، مکزیک و خاورمیانه سبب کم شدن عرضه این فرآورده نفتی در بازار داخلی اروپا و به دنبال آن افزایش قیمت بنزین در این منطقه شده است.

افزایش تقاضای نفتا از سوی واحدهای تولید بنزین در پالایشگاه‌ها از یک طرف و فراهم شدن فرصت صادرات این فرآورده نفتی به شرق آسیا و مدیترانه، سطح قیمت نفتا را نسبت به هفته‌های گذشته افزایش داده است.

کم شدن فعالیت کشتی ها در آبهای دریای شمال و افت تقاضای نفت کوره از سوی شرکتهای کشتیرانی، سبب کاهش قیمت این فرآورده نفتی در هفته های گذشته شده است.

 

 

کد خبر 229865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =