قیمت نفت در بودجه سال 94 واقع بینانه تر تعیین می شود

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اقتصاد ایران با قیمتهای نفت هشت دلار و 100 دلار برای هر بشکه تجربه خوبی برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی به دست آورده است.

به گزارش خبرنگار شانا، قیمت نفت در بودجه سنواتی هر سال از مقوله های مورد توجه تنظیم کنندگان بودجه در دولت و مجلس است، اما امسال این موضوع پیش از ارایه لایحه بودجه در محافل اقتصادی و سیاسی خبرساز شده است، زیرا قیمت این کالا در سه ماه گذشته حدود دوسوم کاهش یافته است.

پدیده ای که هر چند برای نخستین بار اتفاق نیفتاده است، اما در عین حال یکی از عوامل بنیادین این چالش، یعنی تولید نفت شیل اویل در آمریکای شمالی، نخستین باری است که همه تحلیلها را به خود معطوف کرده است.

با وجود این مطلب، امسال دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز عضو هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بودند، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و جواد سعدون زاده عضو کمیسیون انرژی، همراه تیم ایرانی به وین رفتند.

توضیح این که، بررسی دقیق تر واقعیتهای بازار انرژی در آستانه ارائه لایحه بودجه 94 به احتمال فراوان یکی از محورهای پیش بینی شده برای حضور نمایندگان مجلس بوده است، زیرا قیمت نفت در روند بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه تعیین و به صحن مجلس ارسال می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر این که «نفت ابزاری برای القای حاکمیت قدرتهای بزرگ بر مردم جهان است»، افزود: تصمیم گیری درباره کاهش تولید نفت اوپک به علت اهمیت قیمت نفت در وزن کشی قدرتهای بزرگ درسطح بین الملل دشوار است.

تاجگردون با یادآوری کاهش 30 درصدی قیمت نفت اوپک در دو ماه گذشته تصریح کرد: افت قیمت نفت نقش بسیار تاثیرگذاری در کاهش درآمدهای ایران دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تولید نفت شیل اویل که آمریکا و کانادا با قیمت 60 دلار استخراج می کنند یکی از شاخصهای اصلی تعیین کننده قیمت نفت در جهان است.

وی با بیان وابستگی ایران به درآمدهای نفتی گفت: اقتصاد ایران با نفت هشت دلاری و 100 دلاری تجربه خوبی برای کاهش اتکای به درآمدهای نفتی دارد.

کد خبر 229869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =