مدیر عامل آژانس ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت زیستی برزیل روز جمعه (هفتم آذر ماه) اعلام کرد که پروژه های میدانهای نفتی سب سلت در بخش فراساحلی این کشور با نفت 60 دلاری نیز قابل اجراست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماگدا چامبریارد روز جمعه اعلام کرد که طرحهای میدانهای نفتی سب سلت فراساحلی برزیل که در زیر لایه ای نمکی در بستر دریا قرار دارد، با قیمت کنونی نفت قابل اجراست و می تواند کاهش بیشتر بهای نفت را نیز تاب بیاورد.

وی تصریح کرد: پروژه ای در حوزه سب سلت نیست که نتواند نفت 72 دلاری یا حتی 60 دلاری را تحمل کند. 

وی افزود: هنوز امکان کاهش دوباره بهای نفت وجود دارد.  

پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز پنجشنبه مبنی بر حفظ سقف کنونی تولید با وجود کاهش شدید بهای نفت در چند ماه گذشته، نفت خام برنت در معاملات پایانی روز جمعه با قیمت 70 دلار و 15 سنت در هر بشکه معامله شد. 

حوزه سب سلت برزیل در نزدیکی سواحل ریودوژانیرو محل اکتشافهای نفتی فراساحلی جدید به شمار می رود. پروژه های زیادی در این حوزه در درست اجرا است  اما پیچیدگی و هزینه بالای بهره برداری و اجرای آنها سبب بالا رفتن نگرانیها نسبت به چگونگی اجرای این طرحها با کاهش قیمتهای نفت شده است.

آژانس ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت‌های زیستی برزیل اوایل ماه مه سال جاری به دولت این کشور توصیه کرده بود که دست‌کم تا سال ٢٠١٦ میلادی برای تولید مشترک نفت از یک حوزه سب سلت فراساحلی قراردادی منعقد نکند.

این آژانس همچنین توصیه کرده بود که برزیل واگذاری امتیاز انحصاری اکتشاف نفت در سایر نواحی این کشور که احتمال وجود نفت در آنها پایین‌تر است را هم تا سال ٢٠١٥ به تعویق بیندازد. 

بر اساس قانونی که سال ٢٠١٠ میلادی به تصویب رسد، اعطای امتیازات انحصاری برای اکتشاف در آبهای نزدیک ریودوژانیرو ممنوع بوده و همه پروژه‌های اکتشافی جدید باید بر اساس قرادادهای تولید مشترک با دولت برزیل انجام شوند.

کد خبر 229872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =