درآمدزایی سالانه 10 میلیارد دلاری از فاز 12 پارس جنوبی

با راه اندازی کامل فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی سالانه بیش از 10 میلیارد دلار درآمد زایی نصیب کشور می شود ، از این رو با احتساب هزینه حدود هفت تا هشت میلیارد دلاری این پروژه، بازگشت سرمایه ای کمتر از یک سال خواهد داشت.

جمشید سورانی، رئیس پالایشگاه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که هم اکنون روزانه بیش از 47 میلیون متر مکعب گاز در چهار ردیف پالایشی این پالایشگاه فرآورش می شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، پنجمین ردیف پالایشی این پالایشگاه نیز در دو هفته آینده به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از پنجمین ردیف پالایشی پالایشگاه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی تولید گاز در این پالایشگاه از مرز روزانه 56 میلیون متر مکعب می گذرد، همزمان سکوی 12 B این فاز حداکثر تا پایان آذر ماه امسال و سکوی C نیز با چند هفته اختلاف راه اندازی می شود.

رئیس پالایشگاه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی درباره چهارمین سکوی باقیمانده فاز 12 پارس جنوبی نیز اظهار کرد: تاکنون پیمانکار حفاری چاه ها، ساخت جکت و ساخت این سکوی اقماری تعیین نشده است، اما به احتمال زیاد شرکت پتروپارس این پروژه اجرا می کند؛ وانگهی برای رسیدن به تولید 81 میلیون متر مکعبی وجود این سکوی اقماری الزامی است.

تولید 50 میلیون متر مکعب گاز از بخش دریا فاز 12

سورانی تصریح کرد: امسال در مجموع روزانه بیش از 70 میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی شیرین سازی می شود، از این میزان بیش از 50 میلیون متر مکعب آن از بخش دریایی این فاز تامین می شود.

وی گفت: تاکنون بیش از 141 میلیون نفر ساعت کار در پروژه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی صرف شده که از این میزان 121، 15 و پنج میلیون نفر ساعت به ترتیب متعلق به بخشهای خشکی، دریا و حفاری بوده است، ضمن آن که در اوج کاری این پروژه بیش از 17 هزار نفر مشغول به فعالیت بوده اند.

استفاده 71 درصدی از توان داخلی در فاز 12

رئیس پالایشگاه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به وجود تحریمهای بین المللی از ابتدای آغاز توسعه فاز 12 پارس جنوبی تاکنون، گفت: بر اساس قرارداد، پیمانکار این پروژه باید 51 درصد از توان داخلی استفاده می کرد،  در حالی که هم اکنون این رقم از 71 درصد گذشته است.

به گزارش شانا، هم اکنون سکوی A فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت روزانه ٢٥ میلیون متر در مدار تولید است و سکوهای B و C این فاز مراحل نهایی پیش راه اندازی را طی می کنند، بر اساس برنامه ریزی این دو سکو تا اواخر آذر ماه امسال وارد مدار تولید می شوند.

با بهره برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٦٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می شود. فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

مصرف روزانه ١٥ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

کد خبر 229947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =