ساخت عرشه ها و متعلقات فاز 14 پارس جنوبی در مراحل پایانی است

مدیرعامل شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) از پیشرفت 65 درصدی در بخشهای عملیاتی این شرکت در فاز 14 پارس جنوبی خبرداد.

حمید رضائیان اصل در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر گفت:  هر چهار جکت A-B-C-D پروژه فاز 14 پارس جنوبی ساخته، حمل و نصب شده و کار استراکچر (سازه ای) عرشه ها و متعلقات رو به اتمام و در حال رنگ آمیزی است.

وی در عین حال اعلام کرد که عملیات Piping هر چهار عرشه آغاز شده و در حال انجام است.

مدیرعامل ایزوایکو با بیان این که این پروژه دارای سه بخش اصلی سکوهای فراساحل (Offshore Platforms)، خطوط لوله (Sealines) و پالایشگاه (Onshore Facilities) است، گفت: اجرای بخش سکوهای فراساحل و کابلهای برق و دیتای میدان به عهده شرکت ایزوایکو است و هر چهار سکو (جکت، عرشه و متعلقات) دارای ظرفیت تولید 600 میلیون فوت مکعب در روز هستند.

رضائیان اصل اظهار امیدواری کرد که بهره برداری از سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی در سال 1394 انجام شود.

شرکت ملی نفت ایران، قرارداد پروژه فاز 14 را برای تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز در این منطقه، با کنسرسیوم متشکل شرکت مپنا، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، شرکت ملی حفاری، شرکت پایندان، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران، ایزوایکو و ماشین سازی اراک امضا کرده است.

فاز 14 پارس جنوبی که به منظور تولید 2 میلیارد استاندارد فوت مکعب گاز در روز طراحی شده، اکنون در حال توسعه است و تاکنون ساخت تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه که شامل؛ مخازن، برج ها، راکتورها، مبدل ها و ایر کولرها می شود، بوسیله پیمانکاران داخلی در این فاز محقق شده است.

همچنین طراحی و ساخت همه پمپهای گریز از مرکز پالایشگاه، طراحی و ساخت تمامی مخازن بتنی و فلزی و اقلام برقی پالایشگاه، تمامی پکیجهای تزریق مواد شیمیایی، تانکهای گازمایع، کولرهای هوایی، راکتورها و بویلرهای پالایشگاهی و ساخت تمامی لوله ها و اتصالهای غیرفلزی توسط پیمانکاران داخلی در فاز 14 پارس جنوبی ساخته شده است.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

کد خبر 230316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =