سبد انرژی کشور متنوع می شود

همزمان با افزایش استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر سبد انرژی کشور متنوع خواهد شد.

مدیر عامل سازمان انرژیهای نو ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: بزودی و با فراگیر شدن استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر سهم  سوختهای فسیلی و منابع هیدرو کربوری در بخش انرژی کشور کاهش خواهد یافت.

یوسف آرمودلی افزود: با توجه به فراگیری استفاده از نفت و گاز در سبد انرژی کشور، برنامه ریزیهای گسترده ای برای استفاده از انرژیهای نو در این سبد انجام شده است و در صورت سرمایه گذاری می توان در یک بازه زمانی کوتاه از آنها بهره برد.

وی ادامه داد:  ایران ازنظر منابع فسیلی موقعیت ممتازی در جهان دارد و دارای منابع  بزرگی از نفت و گاز است، در کنار این منابع، ایران موقعیت خاصی نیز ازنظر بهره‌گیری از انرژیهای تجدیدپذیر دارد و  به‌عنوان نمونه مطالعاتی که درزمینۀ پتانسیل تولید برق از انرژی باد در کشور انجام شده است نشان می‌دهد که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب، امکان تولید ٤٠ هزار مگاوات برق با نصب نیروگاههای بادی در کشور وجود دارد.

آرمودلی با بیان این که اکنون سالانه بیش از ٣٠٠ میلیون کیلووات ساعت برق تولیدی از انرژیهای تجدیدپذیر توسط نیروگاههای موجود، به غیر از نیروگاههای آبی بزرگ در شبکه تولید داریم  گفت: با این میزان سالانه ١٠٠ میلیون مترمکعب در مصرف گاز می توان صرفه‌جویی کرد.

مدیر عامل سازمان انرژیهای نو ایران درباره وضع ظرفیت نصب‌شده انرژیهای تجدیدپذیر و نو  اظهار کرد: ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه حدود ۲۴۱٫۷۲۱ مگاوات است که در بخش انرژی بادی ۱۳۵٫۴۳ مگاوات نصب شده و از ظرفیت مذکور حدود ۹۵٫۵۵ مگاوات از منابع بخش دولتی احداث شده است.

آرمودلی افزود: در بخش خورشیدی نیز ۳۴٫۴۴۵ مگاوات ظرفیت نصب شده است و از ظرفیت مذکور حدود۴٫۳۵ مگاوات توسط بخش دولتی احداث شده است.

وی تصریح کرد: در بخش انرژی زیست‌توده نیز ۶٫۸ مگاوات ظرفیت نصب شده توسط بخش غیردولتی داریم و سرانجام در بخش برق‌آبی ظرفیت ۶۵٫۴ مگاوات توسط بخش دولتی نصب شده است.

مدیر عامل سازمان انرژیهای نو ایران گفت: ظرفیت تولید برق از توربینهای بادی در کشور رو به رشد است و هم‌اکنون بیش از ۱۵ هزار مگاوات پتانسیل اقتصادی و بیش از ۴۰ هزار مگاوات پتانسیل فنی در کشور شناسایی شده است.

آرمودلی ادامه داد: چشم‌انداز توسعه نیروگاههای بادی در کشور مثبت است و ازجمله نیروگاههای بادی که در سراسر کشور نصب‌شده می‌توان به نیروگاههای منجیل، بینالود، عون ابن علی (تبریز)، باباکوهی شیراز، ماهشهر خوزستان، صفه اصفهان و کهک اشاره کرد.

وی افزود: میزان برق تولیدی در انتهای سال 1392 از همه مزارع بادی سراسر کشور ۲۰۳٫۱ گیگاوات ساعت بوده است.

کد خبر 230704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =