راه‌اندازی سامانه پایش آب برای هوشمندسازی شبکه آبرسانی کشور

سامانه پایش تاسیسات آب (سپتا) برای جمع‌آوری، تحلیل و ساماندهی داده‌های موردنیاز در بخش آبرسانی کشور، در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا، عزیزالله مبینی اظهارکرد: سامانه پایش تاسیسات آب (سپتا) برای جمع‌آوری، تحلیل و ساماندهی داده‌های موردنیاز در بخش آبرسانی کشور، در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور راه‌اندازی شده و مشخصات و داده‌های تمامی تاسیسات آب در استانهای مختلف از مرحله تولید تا توزیع آب در این سامانه تعریف شده است.

وی با بیان این که راه‌اندازی این سامانه گام بزرگی برای تمرکز اطلاعات و پایش تمامی تاسیسات آب کشور بوده است، افزود: در این سامانه 9 شاخص شامل شناسنامه، اطلاعات عملیاتی، تولید و کارکرد روزانه، توقف کارکرد، بودجه به‌سازی، نگهداری و تعمیر و مشخصات بهره‌بردار ثبت و حتی ارزیابی فنی از تاسیسات نیز در آن لحاظ می‌شود.

مبینی ادامه داد: تمامی تاسیسات آب از تجهیزات سرچاهی تا مرحله توزیع برای بازسازی این تاسیسات شناسایی و در یک سامانه جامع ثبت شده است؛ بطوری که اختصاص اعتبار به طرحهای بازسازی و بهسازی تاسیسات نیز براساس نیازسنجی انجام‌شده و داده‌های واردشده به این سامانه انجام می‌شود.

مدیر دفتر بهبود روشهای بهره‌برداری آب شرکت مهندسی آبفای کشور یادآور شد: با آماده‌شدن سامانه پایش و تحلیل اطلاعات تاسیسات آب، داده‌های مربوط به عملکرد و تولید روزانه تاسیسات به‌طور کامل در اختیار ما خواهد بود؛ عملکرد ساعتی تاسیسات نیز با تجهیزات تله‌متری در دسترس است و این اطلاعات به‌صورت ترکیبی برای مدیریت آب‌رسانی هر شهر در اختیار خواهد بود.

مبینی با اشاره به طرح هوشمندسازی شبکه، افزود: برای این طرح ورود آب به شبکه به‌صورت ساعتی در اختیار ما قرار می‌گیرد و با داشتن شاخصهایی همچون فشارسنجی و ورودی آب، می‌توانیم هوشمندسازی شبکه را با دقت بیشتری پیاده‌سازی کنیم.

وی با بیان این که تا دو سال آینده تمامی اطلاعات شبکه را خواهیم داشت، ادامه داد: با هوشمندسازی شبکه، کنترل شبکه از حالت توصیه‌های مکتوب به تصمیم‌گیری براساس داده‌های مستند تغییر می‌یابد.

مبینی با اشاره کمبود اعتبار در بخش بازسازی تاسیسات، گفت: پارسال مجموع اعتبار بازسازی تاسیسات آب‌رسانی کشور 160 میلیارد ریال بوده که با در نظر گرفتن 1100 ایستگاه پمپاژ، 120 تصفیه‌خانه آب و هشت‌هزار چاه آب و 26 هزار کیلومتر خطوط انتقال آب این مبلغ بسیار ناچیز است، اما طبق نیازسنجی انجام‌شده از شرکتها و اختصاص اعتبار براساس نیازهای ثبت‌شده در سامانه جامع، این رقم نیز توانسته است در روند بهبود در تاسیسات آب موثر باشد.

وی تصریح کرد: متوسط برآورد انجام‌شده برای نوسازی هر تصفیه‌خانه 50 میلیارد ریال است و از 120 واحد تصفیه‌خانه آب موجود در کشور، 40 تصفیه‌خانه نیازمند ارتقا و بازسازی هستند که بیشتر کار با درآمدهای جاری شرکت‌ها انجام می‌شود.

 

کد خبر 230776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =