به جای تأسیس شعبه به مردم تسهیلات بدهید ١٢‌سال پیش سنگی انداخته‌اند که باید از چاه بیرون بکشیم. چهل و چند درصد کل پولی که در تاریخ ایران چاپ شده بود صرف مسکن مهر شد

به گزارش شانا به نقل از روزنامه شهروند، دیروز پنجاه‌وچهارمین مجمع سالیانه بانک مرکزی با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد؛ رئیس‌جمهوری در این گردهمایی بزرگ بانکی، ارایه گزارش بانک مرکزی را دقیقا یک‌سال و نیم پس از انتخابش به فال نیک گرفت و از افق روشن برای اقتصاد ایران پس از رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات یاد کرد.

او همچنین به بانک‌ها آماده‌باش داد تا خود را آماده خیل سرمایه‌گذاران خارجی کنند. روحانی با انتقاد از سیاست‌های پولی و مالی گذشته از سنگی گفت که در موضوع هسته‌ای ١٢‌سال پیش در چاه انداخته‌اند و امروز دولتش می‌خواهد از چاه دربیاورد.

رئیس‌جمهوری بانک‌ها را عموما درستکار و خادم مردم توصیف کرد اما به آنها هشدار داد به جای ساخت شعبه‌های متعدد با هزینه‌های گزاف، دارایی خود را در اختیار متقاضیان تسهیلات قرار دهند تا چرخ اقتصاد سهل‌تر از همیشه بچرخد. رونمایی از اسکناس جدید دو‌هزارتومانی هم از دیگر حاشیه‌های مجمع دیروز بانک مرکزی بود.

اسرار مالی امانت مردم پیش بانک‌ها
رئیس‌جمهوری در این مجمع، مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی را کنترل تورم دانست و به مسئولان شبکه بانکی کشور گفت: مهم است که بدانیم با ابزاری مثل بانک چگونه رفتار کنیم و از آن بهره بگیریم چون اصولا هدف نهایی بانک‌ها خدمات به مردم است.

روحانی با تأکید بر این‌که بانک‌ها باید مورد اعتماد مردم باشند خاطرنشان کرد: باید بدانیم که اموال مردم در حساب‌های بانکی جزو اسرار زندگی‌شان است؛ مانند یک پزشک که باید اسرار بیمارش را نزد خود نگه دارد اسرار مالی مردم نیز باید نزد بانک‌ها بماند و افشا نشود.

او ادامه داد: باید کاری کنیم مردم از لحاظ دینی در مذاهب مختلف بتوانند به راحتی پولشان را نزد بانک‌ها بگذارند و دلشان قرص باشد که فعالیت‌های انجام‌شده در بانک براساس مقررات دینی است. روحانی پیشنهاد کرد در برخی از استان‌ها که حساسیت ویژه‌ای بر رعایت مقررات دینی دارند شعباتی تأسیس شوند که دقیق‌تر وروشن‌تر و شفاف‌تر براساس بانکداری اسلامی فعالیت‌های خود را انجام دهند.

به جای تأسیس شعبه به مردم تسهیلات بدهید
رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که بانک مرکزی باید نسبت به تعداد بانک‌ها و شعبه‌ها نظارت کند، افزود: معیار دنیا برای تعداد بانک در کشور چه اندازه است؟ در ١٠‌سال اخیر در دنیا چند بانک تأسیس شده است و این تعداد درکشور ما چه تعداد بوده است؟ بانک‌ها به جای تأسیس شعب مجلل بهتر است پول خود را به مصرف تولید برسانند.

او ادامه داد: بانک‌های دولتی باید هرچه سریع‌تر سرمایه‌شان را به پول تبدیل کرده و در اختیار کارآفرینان مولد قرار دهند. روحانی با اشاره به وظیفه بانک مرکزی در مهار تورم تأکید کرد: پول پرفشار خطرناک‌ترین وسیله در مبادلات پولی است، به عبارت دیگر وقتی دست بانک‌ها باز گذاشته شود، دولت راه بی‌انضباطی را در پیش بگیرد و بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول کند شرع و قانون رعایت نشده است چون این روند بلافاصله موجودی جیب مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ارزش پول ملی را پایین می‌آورد.

بلایی که مسکن مهر بر سرمان آورد
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که دیدیم که تصمیم‌گیری برای مسکن مهر چه بلایی سر کشور آورده است، افزود: چهل و چند ‌درصد کل پولی که درتاریخ ایران چاپ شده بود صرف مسکن مهر شد یعنی ٤٥‌هزار ‌میلیارد تومان پول برای مسکن مهر در اختیار بانک مسکن قرار دادند و این رقم از جیب مردم برداشته شد.

او این سیاست را از منظر عدم رعایت انضباط مالی بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: دولت بعدی هم مجبور شد که این راه را ادامه دهد.روحانی افزود:‌ سال گذشته دولتی را تحویل گرفتیم که تورم ١٢ماهه بیش از ٤٠‌درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه ٤٥‌درصد داشت که این شرایط معلول همان سیاست‌گذاری‌ها به حساب می‌آمد.

او با اشاره به این‌که بانک مرکزی تلاش فراوانی در کاهش نرخ تورم انجام داده است، گفت: حفظ و ادامه راه کاهش قدم به قدم تورم بسیار بااهمیت است. ضمنا باید به عقب برگردیم و درنهایت باید به تورم یک‌رقمی برسیم.

نرخ سود قدم به قدم باید اصلاح شود
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که وقتی تورم پایین می‌آید باید نرخ بهره هم متناسب با آن باشد، تصریح کرد: رقم سود برای تولید معقول نیست و باید قدم‌به‌قدم آن را اصلاح کنیم البته نمی‌گویم کاری را یک‌روزه و بدون مطالعه انجام دهیم چون در اقتصاد به هیچ‌وجه به اقدامات دستوری اعتقاد ندارم.

روحانی با اشاره به این‌که از ابزار خطرناک بانک‌ها، خلق پول است گفت: دولت نه به بانک مرکزی و نه به مرکز آمار هیچ دستوری برای انجام نحوه محاسبات نداده بنابراین مردم باید کاملا به این آمار و ارقام اعتماد داشته باشند و این دو نهاد نیز باید اطلاعات صریح و روشن و شفاف در اختیار مردم قرار دهند.

او با اشاره به آمار رشد سه‌ماهه اول امسال در مقایسه با سه‌ماهه اول ‌سال گذشته تأکید کرد: رشدمان قابل ملاحظه بوده است و من امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و تا پایان امسال رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.

پروژه‌های نیمه‌تمام را نفروشیم از بین می‌روند
روحانی با اشاره به وجود تعداد زیادی پروژه‌ نیمه‌تمام در کشور خاطرنشان کرد: بانک‌ها و بخش خصوصی باید به میدان بیایند تا پروژه‌های نیمه‌تمام را به آنها بفروشیم یا به اقساط واگذار کنیم چون در غیر این صورت این پروژه‌ها از بین می‌روند.رئیس‌جمهوری با بیان این‌که بانک‌ها باید با قدرت در زمینه‌ اقتصاد حرکت کنند، گفت: درست است که با تخلف دو یا سه بانک باید برخورد شود، اما اکثریت قاطع بانک‌های ما خادم هستند. مدیران لایق و سالم بانک‌ها بدانند دولت با تمام وجود از آنها حمایت می‌کند

بنگاهداری را کنار بگذارید
روحانی با تأکید بر این‌که بانک‌ها باید بنگاه‌داری را کنار بگذارند، افزود: قرار است بانک‌ها واسطه بین مردم و تولید باشند و تسهیلات را عادلانه در اختیار کارآفرینان قرار دهند تا در کشور رقابت سالم ایجاد شود، چون رقابت ناسالم انحصار و گرفتاری ایجاد می‌کند در این شرایط بانک‌ها باید در رقابتی سالم به دنبال ارایه تسهیلات به مردم و سود کمتر باشند، همان‌طور که در رقابت برای بالا بردن یک یا دو‌درصد حساب‌های مالی مردم به دنبال کلاه شرعی می‌گردند.

روحانی افزود: قدیم‌تر‌ها بین بانک‌ها فرق‌هایی وجود داشت و امیدواریم درحال حاضر از تبانی پشت پرده نیز خبری نباشد و رقابت سالم بین بانک‌ها ایجاد شود.روحانی با بیان این‌که از دیگر وظایف بانک مرکزی نظارت است تصریح کرد: علت این‌که بانک‌های خصوصی کوچک فعال می‌شوند و مورد اعتماد مردم هستند موضوع تحت نظارت بودن آنها زیر نظر بانک مرکزی است، پس بانک مرکزی باید بداند بار سنگینی بر دوش دارد و باید نظارت کند.

نه سختگیری نه اهمال در نظارت
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: نباید به بانک‌ها سخت‌گیری کنیم و نباید آنها را رها کنیم، بلکه باید نظارت دقیق، قانونی و عادلانه در بانک‌ها داشته باشیم.او با بیان این‌که شرایط آینده در زمینه بانکی بهتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: ‌باید خود را برای تعامل با دنیا آماده کنیم چون در آینده نزدیک سرمایه‌گذاران فراوان به کشور ما می‌آیند همان‌طور که امروز شاهد ورود توریست‌های فراوان هستیم.

روحانی به موضوع معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: امروز بانک‌های ما با مسأله معوقات بانکی روبه‌رو هستند چون عده‌ای نتوانستند بدهی‌های بانکی خود را پرداخت کنند البته در این خصوص هم نباید همه را با یک چوب بزنیم.

از نام‌های مقدس سوءاستفاده کردند
او ادامه داد: واقعیت این است که عده‌ای وام گرفتند و اما به وجود آمدن شرایط تحریم نتوانستند پیش‌بینی‌های خود را محقق کنند البته عده‌ای هم بودند و هستند که با بهانه و نامی از تسهیلات بانکی استفاده کردند و گاهی نام‌های مقدس روی پروژه‌ها گذاشتند و می‌گذارند؛ حتی برخی بانک‌ها هم این کار را می‌کنند.

باید از این کلمات و نام‌ها ترسید که برخی شرکت‌ها و صندوق‌ها از آن استفاده می‌کنند. روحانی گفت: اگر کسی دروغ گفته و کار خلاف قانون انجام داده باشد باید با او برخورد شود، اما با کارآفرینانی که قصد خدمت و سود بردن داشته‌اند و مقصر نبوده‌اند باید مدارا کنیم.

استفاده از منابع بانک‌مرکزی خط قرمز دولت
در مجمع عمومی بانک مرکزی رئیس‌کل این بانک هم با بیان این‌که رئیس‌جمهوری همواره استفاده از منابع این بانک را خط قرمز سیاست‌های خود می‌داند، گفت: این امر نشان از پایبندی دولت به رعایت اصول علمی و حمایت قاطع از بانک مرکزی است.

او افزود: دولت یازدهم اقتصاد را در شرایطی تحویل گرفت که نرخ تورم فزاینده و شتابان، فرصت هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی سلب کرده بود.به گفته سیف فعالیت‌های تولیدی و مولد از رکود عمیق و افت شدید نرخ سرمایه‌گذاری رنج می‌برد و بنگاه‌های مالی دچار تلاطم بود؛ اما خوشبختانه امروز پس از قریب به ١٥ ماه تلاش و فعالیت، بانک مرکزی در سایه‌ سیاست‌های دولت و نیز دستاوردهای روشن قانون در تبیین تعاملات بین‌المللی توانسته متغیرهای کلیدی اقتصاد را در مسیر صحیح خود قرار دهد و در برنامه‌های خروج از رکود نیز نقش موثری ایفا کند.

او گفت: کاهش نرخ تورم و تداوم کاهش نرخ ارز و کنترل دامنه نوسانات آن، اصلاح ترکیب رشد نقدینگی، هدایت منابع بانکی به سوی تغییر سرمایه در گردش با اثربخشی بالا از دستاوردهای بانک مرکزی بوده که در راستای بهبود وضع اقتصادی و خروج از رکود است.وی تأکید کرد: بانک مرکزی با محدودیت جدی در دسترسی به روابط بانکداری بین‌المللی و محدودیت منابع ارزی قابل انتقال مواجه بوده است.

بالاخره روزی کل مذاکرات ما پخش خواهد شد
مردم اعتماد کنند، عده‌ای می‌خواهند از آب گل‌آلود تحریم ماهی بگیرند
رئیس‌جمهوری درخصوص مذاکرات و رفع احتمالی تحریم‌ها گفت: به حول و قوه الهی تحریم‌ها را از پیش پای مردم برمی‌داریم، البته ممکن است عده‌ای خوششان نیاید، آنها تعداد کمی را تشکیل می‌دهند چون می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و از این‌که آب صاف شود ناراحتند.

او با بیان این‌که اکثریت قاطع ملت به دنبال این هستند که زنجیره غلط و ظالمانه تحریم‌ها را پاره کنند، افزود: دنیا چاره‌ای ندارد، جز این‌که با ایران پای میز مذاکره بنشیند و راه‌های دیگر غلط است. آنها تجربه کردند و اگر دوباره امتحان کنند ضرر بیشتری خواهند کرد.

وی با تأکید بر این‌که فعالیت‌های ما در زمینه‌ هسته‌ای شفاف، صحیح و قانونی بوده است خاطرنشان کرد: در دنیا مذاکره منطقی و حساب‌شده می‌کنیم و بالاخره روزی کل مذاکرات ما پخش خواهد شد که با چه سختی و قدرت و استعداد و منطقی در این زمینه تلاش شده است.

روحانی با بیان این‌که من به مذاکره‌کنندگان خودمان ١٠٠درصد اعتماد فنی، علمی و حقوقی دارم، گفت: تیم مذاکره‌کننده ما کارکشته است. پس مردم هم کاملا اعتماد داشته باشند؛ چون راه ما راه درست است و این راه را پیش می‌رویم. اما باید حواسمان باشد چطور راه را طی می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که عده‌ای در ١٢‌سال گذشته سنگی را به چاه انداخته‌اند، گفت: امروز عده‌ای به ما می‌گویند زود باشید و عده‌ای می‌گویند این کار را رها کنید که ما به حرف هیچ‌کدام گوش نمی‌دهیم و آرام آرام و حساب‌شده کار خود را ادامه خواهیم داد. چون هم طناب و هم راه و هم زور بیرون آوردن این سنگ را از چاه داریم.

کد خبر 231041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =