معاون آموزش و بهینه سازی سازمان بهره وری انرژی (سابا) گفت: در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران 1.5 برابر معیارهای جهانی است و به همین دلیل پتانسیل بالایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی در کشور وجود دارد .

به گزارش شانا، امیر دودابی نژاد در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه سرویس کاران لوازم خانگی سفیران بهره‌وری انرژی هستند، اظهار کرد: نصابان و سرویس کاران لوازم خانگی به صروت روزمره با مردم در تماس هستند و مردم نیز به علت اعتماد خود به این اشخاص توصیه‌های آنها به راحتی می‌پذیرند.

وی با اعتقاد به اینکه اصفهان همواره در اقدامات بهره‌وری انرژی پیشتاز بوده است، افزود: اصفهان به عنوان مهد صنایع بزرگ شناخته می‌شود و در میان کارآفرنان این استان تولید کنندگان لوازم خانگی نیز دیده می‌شوند. لوازم خانگی نقش بسیار مهمی در مصرف انرژی و پیک مصرف برق دارند به طوری که بر اساس آمارهای موجود 50 درصد کل مصارف انرژی کشور در بخش خانگی، تجاری و عمومی مصرف می‌شود و بخش قابل ملاحظه‌ای از این مصرف انرژی نیز مخصوص لوازم خانگی و تجهیزات انرژی بر است.

معاون آموزش و بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) با اشاره به میزان 70 درصدی پیک مصرف انرژی برای لوازم خانگی درباره راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در این بخش گفت: انتخاب درست وسیله انرژی‌بر و توجه بر کارایی بالای اجناس بر اساس برچسب انرژی و نگهداری و تعمیر درست این وسایل از جمله مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند به افزایش بهره‌وری انرژی وسایل الکترونیکی و کاهش مصرف انرژی برق خانوار کمک کند.

دودابی نژاد با مقایسه مصرف انرژی دو یخچال با رتبه A +++ و D ادامه داد: یک یخچال با رتبه A+++ دو برابر کمتر از یک یخچال با رتبه A انرژی مصرف می‌کند و در مقابل یک یخچال با رتبه D به میزان دو برابر بیشتر از یک یخچال با رتبه A برق مصرف می‌کند، این واقعیت حاکی از این مساله مهم است که انتخاب یک وسیله الکتریکی با برچسب انرژی مطلوب تا چه حد در بهبود وضعیت آلودگی محیط زیست و هزینه‌های قبوض انرژی تاثیرگذار است و در این میان سرویس کاران وسایل الکترونیکی نیز می‌توانند به میزان زیادی به مردم آگاهی بخشی کنند.

وی با تاکید بر نصب استاندارد وسایل الکترونیکی در منازل توسط افراد مجرب خاطر نشان کرد: زمانی که یک وسیله تعمیر می‌شود به صورت کلی کارایی اصلی و ابتدایی خود را به میزان قابل توجهی از دست می‌دهد، چرا که در بسیاری از موارد این تعمیر نه در کارخانه بلکه در کارگاه یا در منازل مردم و توسط افراد ناکاآمد انجام می‌شود.

معاون آموزش و بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) از برگزاری 150 کلاس آموزشی برای نصابان و تعمیر کاران وسایل الکترونیک خانگی از سوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران طی یک سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: اگر چه آموزش‌های زیادی برای اطلاع‌رسانی به این افراد انجام شده، اما این آموزش‌ها باید هر چه بیشتر به سمت توسعه یافتگی و سازمان‌دهی حرکت کند .

دودابی نژاد درباره اقدامات سابا در راستای آموزش سرویس کاران وسایل الکترونیکی خانگی گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی سرویس کاران و تعمیر کنندگان در سایت سازمان، تدوین چندین استاندارد آموزشی شغل و شایستگی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، همسو سازی آموزش و ایجاد شغل در سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای کشور و تهیه پیش نویس آیین نامه حمایت از تاسیس دفاتر خدمات انرژی از جمله برنامه‌هایی است که توسط سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) برای افزایش دانش تعمیرکاران و بهینه‌سازی مصرف انرژی در نظر گرفته شده است.

وی شاخصه‌های انرژی در کشور را خوب ندانست و ادامه داد: در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران 1.5 برابر معیارهای جهانی است و بیشترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است، به همین دلیل می‌توان گفت که ایران پتانسیل بالایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد و در این میان تعمیرکاران وسایل انرژی‌بر خانگی می‌توانند در ارائه مشاوره‌های صحیح به مردم نقش مهمی را ایفا کنند.

معاون آموزش و بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) با مورد توجه قرار دادن برکات جایگزینی لوازم خانگی الکتریکی مستعمل با دستگاه‌های با راندمان بالا خاطر نشان کرد: کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف انرژی در زمان پیک بار، کاهش مصرف آب، کاهش انتشار گاز CO2 به فضا و حفظ منابع طبیعی انرژی از جمله فواید جایگزینی وسایل الکترونیکی قدیمی با نمونه‌های جدید و مشابه آن است.

دودابی نژاد افزود: بر اساس آمارها از 20 میلیون یخچال فعال در کشور 8 میلیون، از 15 میلیون کولر فعال در کشور 5 میلیون، از 14 میلیون لباسشویی فعال در کشور 2 میلیون و از 22 میلیون تلویزیون مورد استفاده توسط خانوارها 3 میلیون قدیمی، ناکارآمد و پر مصرف هستند.

کد خبر 231048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =