بازپرداخت 4.5 میلیارد دلاری فاینانس طرحهای پتروشیمی به بانکهای خارجی

تاکنون حدود 4.5 میلیارد دلار فاینانس خارجی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بانکها و شرکتهای فاینانسور خارجی بازپرداخت شده و هم اکنون حدود 1.5 میلیارد دلار دیگر از این اقساط باقی مانده که به صورت منظم در حال پرداخت است.

عیسی مشایخی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای باز پرداخت تسهیلات خارجی گرفته شده برای پروژه های خود به صورت منظم با بانکهای خارجی در حال همکاری و مذاکره است، گفت: هیچ بازپرداخت وامی تا به امروز به تعویق انداخته نشده است.

وی با یاداوری این که صنعت پتروشیمی ایران در سالهای گذشته در مجموع 6 میلیارد دلار فاینانس خارجی داشته است، گفت:  این صنعت از سال 2008 تاکنون عملا هیچ گونه فاینانس خارجی نداشته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل با یادآوری این که در 20 ژانویه سال جاری میلادی بر اساس توافق نخست ژنو که میان ایران و کشورهای 5+1 به امضا رسید، قرار بود فروش محصولات پتروشیمی 15 شرکت پتروشیمی ایران منهای ال پی جی از لیست تحریمها خارج شوند، گفت: هم اکنون در زمینه فروش این محصولات مانعی وجود ندارد، اما به دلیل وجود موانع برای انتقال پول همچنان نمی توانیم پول حاصل از این فروش محصولات را دریافت کنیم.

مشایخی ادامه داد: هم اکنون با مذاکره با شرکتها و بانکهای خارجی در حال تلاش برای دریافت نخستین قسط از پول حاصل از فروش محصولات پتروشیمی هستیم.

وی با اشاره به آمادگی شرکتها و بانکهای خارجی به خصوص اروپایی برای ادامه همکاری با صنعت پتروشیمی ایران گفت: به نظر می رسد با رسیدن به توافق نهایی میان ایران و کشورهای 1+5 انقلابی در زمینه فروش و صادرات محصولات پتروشمی رخ دهد.

به گزار شانا، ایران و کشورهای موسوم به 5+1 مذاکرات سخت و فشرده ای را با هدف رسیدن به یک تفاهم پایدار و منطقی در نیویورک آغاز کرده اند و چشمان صنعت مشتاقانه در انتظار اخبار خوش از این مذاکرات است.

اهمیت موضوع مذاکرات هسته ای و به ثمر نشستن این مذاکرات در ارتباطی مستقیم با مقوله جذب سرمایه گذاری خارجی است چه اینکه بانک ها و فاینانسورهای حرفه ای دنیا پشت درهای اقتصاد ایران صف کشیده و در انتظار روزنه ای برای ورود به بهشت سرمایه گذاری ایران هستند.

در این میان صنعت پتروشیمی به خاطر جذابیت فراوانش بیش از سایر حوزه ها مورد اقبال و توجه سرمایه گذاران خارجی است، مدیران و تدبیرپردازان این حوزه نیز با آگاهی از این موضوع تلاشی مضاعف را برای معرفی بیشتر جاذبه های سودآور صنعت پتروشیمی به طرف  های خارجی از خود به منصه ظهور گذاشته اند.

هر چند هم اکنون به دلیل تحریمها دربهای صنعت پتروشیمی به روی سرمایه گذاران خارجی بسته است، اما آگاهان بر این واقعیت تاکید دارند که شرایط تحریم موقتی است و دیر یا زود این درها باز خواهند شد.

کد خبر 231121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =