هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی نشده است

هیچ برداشتی توسط دولت از صندوق توسعه ملی انجام نشده است، معادل ریالی 4.1 میلیارد دلار مرتبط با فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بوده که بانک مرکزی با مجوز قانونی آن را به ریال تبدیل کرده است.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، امروز ( چهارشنبه 26 آذرماه) پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: این هفته، خبری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد و یکی از سایتها، مصوبات تدابیر ویژه را که محرمانه بود، منتشر کرد.

وی افزود: آن سایت که نام خبرگزاری را دارد یک مصوبه محرمانه را آن هم در شرایط تحریم که قابل سو استفاده توسط دشمنان است، منتشر و یک مطلب غیرواقعی را بار دیگر اعلام کرد که دولت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

نوبخت این موضوع را به شدت تکذیب و تصریح کرد: هیچ برداشتی توسط دولت از صندوق توسعه ملی انجام نشده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ادامه داد: معادل ریالی 4.1 میلیارد دلار مرتبط با فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بوده که بانک مرکزی با مجوز قانونی آن را به ریال تبدیل کرده است، ضمن آن که در آن نامه محرمانه که سایت مذکور آن را منتشر کرد توضیح داده شده که 4.1 میلیارد دلار به چه ترتیبی استفاده شده است.

درخواست نوبخت برای پیگرد افشای اسناد محرمانه

سخنگوی دولت با انتقاد شدید از انتشار مطالب غیرواقعی گفت: نمی‌دانم چه کسانی پشت این قضیه هستند که می‌خواهند انجام کار غیرقانونی را به دولت منتسب کنند.

وی افزود: نمی‌دانم به چه انگیزه‌ای ذهن جامعه را مرتب تشویش می‌کنند که یک کار خلاف قانون یا خلاف رویه انجام شده است، ما هیچ کار خلاف قانون انجام نداده‌ایم.

نوبخت با تاکید بر این‌که همه اقدامهای ما قانونی است، تصریح کرد: 4.1 میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی نبود، بلکه محصول فروش نفت و میعانات گازی بود، ضمن این‌که این سند محرمانه را افشا کردند که دستگاههای قانونی باید آن را تحت پیگرد قرار دهند.

قیمت نفت در بودجه

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در مورد قیمت نفت گفت: آنچه برای قیمت نفت در لایحه بودجه آمده است نه مربوط به قیمت امروز نفت و نه تا پایان امسال است، بلکه بر اساس پیش‌بینی نسبت به آینده است.

وی ادامه داد: براساس مکانیزم بودجه اگر قیمت نفت از 72 دلار تعیین شده کمتر شد به تناسب آن منابع را تخصیص خواهیم داد و اگر بیشتر شد در لایحه بودجه مکانیزمی وجود دارد که قیمت افزایش یافته برای چه طرح‌های خاصی استفاده شود، بدون این‌که نیاز به متمم باشد.

نوبخت عنوان کرد: فلسفه وجودی منتقدین یا جناح‌های سیاسی همین است، ما یک مردم فهیم و آگاه داریم که می‌دانند در شرایط تنگنا با تدبیر کشور را اداره می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که قایم مقام وزیر نیرو گفته که قیمتها را افزایش می‌دهیم، گفت: این حرف نادرست است، ما چنین تصمیمی نداریم که به اندازه نرخ تورم، قیمت آب و یا برخی از فرآورده‌ها را گران کنیم، افزایش قیمت تصمیمی است که برای مرحله سوم هدفمندی باید گرفته شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال 89 آغاز شده و اکنون باید اتمام می‌یافت، افزود: می‌دانید که این قانون، طی سالهای گذشته اجرا نشد و بخشی از آن مسکوت ماند.

وی درباره قطع یارانه ایرانیان مقیم خارج نیز گفت: این موضوع درست است، ما یارانه آنها را قطع کرده‌ایم و برای اقشار پردرآمد نیز حساب شده عمل می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، نوبخت با بیان این‌که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بخش بهداشت و درمان و تولید استفاده می‌شود، تصریح کرد: هنگامی که قیمتی را تغییر می‌دهیم بار مالی آن به خانوار ایرانی تحمیل می‌شود که این یارانه جبران بخشی از آن است، اما افراد خارج از کشور از افزایش قیمت متضرر نمی‌شوند تا برای جبران آن یارانه‌ای داده شود به همین دلیل یارانه آنها قطع شده است.

کد خبر 231159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =