در آمدزایی سالانه 56 میلیارد دلار در پایتخت گاز ایران

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با تولید روزانه 270 میلیون متر مکعب گاز، 400 هزار بشکه میعانات گازی، 8 هزار تن گاز مایع، یکهزار تن گوگرد و 5 هزار و 200 تن گاز اتان، سالانه 56 میلیارد دلار درآمد برای کشور کسب می کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در بازدید خبرنگاران از این شرکت گفت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده و افزایش پالایشگاهها از 5 به 14 مورد، این مقدار تا پایان سال 96 به 167 میلیارد دلار افزایش می یاید.

مسعود حسنی افزود: حجم تولید گاز این مجتمع تا پایان امسال به 430 میلیون متر مکعب و در پایان سال 96 نیز به 750 میلیون متر مکعب در روز می رسد.

افزایش 20 درصدی برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی

وی خاطرنشان کرد: برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی در ٦ ماه نخست امسال (با توجه به فازهای جدید) نسبت به مدت مشابه پارسال، 20 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، در نیمه نخست پارسال 42 میلیارد و 299 میلیون متر مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی برداشت شده که این مقدار در مدت مشابه امسال به 50 میلیارد و 716 میلیون متر مکعب رسیده است.

افزایش 18 درصدی تولید گاز طبیعی

وی تصریح کرد: در نیمه نخست پارسال، 31 میلیارد و 586 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید شده که این مقدار با افزایش 18 درصدی در مدت مشابه امسال به 37 میلیارد و 303 میلیون متر مکعب رسیده است.

حسنی تاکید کرد: در بازه زمانی یاد شده پارسال، 6 میلیارد و 155 میلیون متر مکعب گاز ترش به خط پنجم سراسری برای تزریق به مخازن آغاجاری ارسال شده که این مقدار با افزایش ٧٨ درصدی در مدت مشابه امسال به 10 میلیارد و 929 میلیون متر مکعب رسیده است.

افزایش ٢٧٢ درصدی تولید پروپان

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: تولید پروپان این شرکت در ٦ ماه نخست امسال با بیش از 461 هزار تن نسبت به مدت مشابه پارسال با بیش از 124 هزار تن، ٢٧٢ درصد افزایش داشته است.

افزایش ٥٩ درصدی تولید بوتان

وی افزود: در نیمه نخست پارسال بیش از 191 هزار تن بوتان تولید شده که این مقدار با افزایش 59 درصدی در مدت مشابه امسال به بیش از 30 هزار تن رسیده است.

حسنی یادآور شد: تولید میعانات گازی نیز با افزایش 12 درصدی به 65 هزار و 899 بشکه رسیده است.

وی با بیان این که تولید گوگرد این شرکت با 154 هزار و 765 تن در 6 ماه نخست پارسال شاهد افزایش 6 درصدی بوده، گفت: این مقدار در نیمه نخست امسال به 164 هزار و 457 تن رسیده است.

درآمدزایی یک میلیارد دلاری با افزایش تولید مجتمع گاز پارس جنوبی

حسنی تاکید کرد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با افزایش تولید گوگرد، پروپان و میعانات گازی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، یک میلیارد و ٩٢ میلیون دلار درآمدزایی داشته است.

تولید 1.6 میلیارد متر مکعب گاز با کاهش زمان تعمیرات اساسی

به گفته وی، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، امسال با کاهش ٤٠ درصدی زمان تعمیرات اساسی بیش از ١,٦ میلیارد متر مکعب گاز فرآورش کرده که این مقدار گاز معادل تولید 8 روز مجتمع است.

به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، صرفه اقتصادی افزایش تولید با توجه به کاهش زمان تعمیرات اساسی، 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی گفت: زمان تعمیرات اساسی در این شرکت با افزایش بهره وری و بهینه سازی فرآیند کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: آمار تولید این شرکت هر هفته در جلسه ای با عنوان «پایش عملکرد تولید» ، بررسی و ارزیابی می شود.

حسنی ادامه داد: پیشرفت اهداف و برنامه های این شرکت نیز برای تحقق برنامه های چشم انداز ١٤٠٤، هر سه ماه یکبار بصورت کامل بررسی و ارزیابی می شود.

حضور در ساخت و راه اندازی پالایشگاههای جدید

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: این شرکت با امضا قراردادی به ارزش 150 میلیارد تومان در مراحل ساخت و راه اندازی پالایشگاههای فاز 16-15، 18-17 و 12 حضور داشته است.

حسنی ادامه داد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با هدف راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، رسالت خود را در این پروژه به بهترین نحو انجام داده است.

وی گفت: این مجتمع در قالب گروه CMT با همکاری شرکت پتروپارس در راه اندازی پالایشگاه فاز ١٢ نقش فعالی داشته است.

وی افزود: شرکت مجتمع پارس جنوبی برای راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، در قالب یک تیم ٣٠ نفره با شرکت پتروپارس همکاری کرده است.

به گفته وی، در قسمت بهره برداری نیز با تعامل خوبی که با بالادست وجود داشت، همکاری نزدیکی برای پیشبرد و اجرای این پروژه انجام شد.

امضای نخستین قرارداد فروش اتان مجتمع گازی پارس جنوبی

حسنی تاکید کرد: قرارداد فروش روزانه ٣ هزار و ٨٤٠ تن اتان پارس جنوبی با شرکتهای پترشیمی امضا و پیش بینی شده است طی ٩ سال (تا پایان سال ١٤٠٢ هجری شمسی) این محصول به مجتمعهای پتروشیمی کاویان، جم و مروارید ارسال شود.

وی افزود: پس از ابلاغ مصوبه شرکت ملی گاز ایران و برگزاری بیش از ٢٠ ساعت جلسه کارشناسی توسط نمایندگان مجتمع، شرکتهای پتروشیمی و نماینده‌ مدیریت کنترل تولید شرکت صنایع پتروشیمی، قراردادهای جدید با شرکتهای پتروشیمی کاویان و مروارید و الحاقیه قرارداد با شرکت پتروشیمی جم به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد تا پایان سال ١٤٠٢ هجری شمسی، روزانه ٣ هزار و ٨٤٠ تن گاز اتان از پالایشگاههای سوم و پنجم به شرکتهای پتروشیمی تحویل می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، بر اساس توافقهای انجام شده، با راه اندازی کامل فازهای ١٥و ١٦، ١٧و ١٨، ٢٠و ٢١؛ اتان مورد نیاز به شرکتهای پتروشیمی از محل پالایشگاه‌های جدید مجتمع تامین و تحویل می شود.

سهم 75 درصدی پارس جنوبی در تامین گاز تا سال ٩٦

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، در حال حاضر این مجتمع 50 درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می کند و این مقدار تا پایان سال ٩٦ به ٧٠ درصد افزایش می یابد.

حسنی تاکید کرد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از جمله شرکتهای فعال صنعت نفت در همه مراحل ساخت و راه اندازی است.

وی یادآور شد: فرآورش سبز، بهینه و پایدار گاز، همچنین تولید میعانات گازی، گوگرد، بوتان، متان و ...، از جمله ماموریتهای این شرکت بشمار می رود که با توجه به آمار تاکنون توانسته است این ماموریتها را به بهترین نحو انجام دهد.

به گفته وی، این شرکت با هدف خودکفایی، تاکنون 7 قرارداد ساخت و خرید به ارزش 142 میلیارد ریال با شرکتهای داخلی امضا کرده است.

وی ادامه داد: همسو با این سیاست، قراردادی به ارزش 530 میلیارد ریال نیز برای حمایت از تولیدات داخلی شامل 6 هزار و 430 قلم کالا نیز امضا شده است.

تهیه بیش از 3 هزار شناسنامه فنی قطعات مورد نیاز

به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، تهیه شناسنامه فنی 3 هزار و 500 قلم کالای پر مصرف این شرکت شامل 225 قطعات پمپ و ولو، 52 قلم قطعات لاستیکی، 500 قطعه عملیاتی و... از دیگر اقدامات برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و خودکفایی توسط این شرکت بشمار می رود.

وی با بیان این که در حال حاضر 11 هزار و 414 نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند، گفت: این تعداد تا پایان سال 96 به بیش از 20 هزار نفر افزایش می یابد.

ثبت 12 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه

حسنی تاکید کرد: تاکنون 12 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در این مجتمع ثبت شده است.

به گفته وی، هم اکنون قابلیت اطمینان مجتمع گاز پارس جنوبی به ٩٩,٧ درصد رسیده است.

کد خبر 231195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =