اوپک نمی تواند به تنهایی تولید نفت خود را کم کند اما دیگران هم مشارکت نمی کنند

وزیر نفت عربستان روز پنجشنبه (27 آذرماه) بار دیگر تاکید کرد که اوپک علاقه ای برای کاهش سقف تولید خود ندارد و کشورهای غیر عضو باید در این زمینه همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، روز پنجشنبه (27 آذرماه) اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بدون حمایت سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان، تولید خود را کم نمی کند.

این مقام متنفذ نفتی همچنین تاکید کرد که تلاش برای همراه کردن سایر کشورها در فرآیند کاهش تولید نفت، بی اثر بوده و آنها برای کاهش تولید نفت به اوپک ملحق نشده اند.

النعیمی گفت هنگامیکه سایر کشورها نفت بیشتری تولید می کنند، این برای اوپک غیرممکن است که تولید نفت خود را به شکل کوتاه مدت کاهش دهد.

وی گفت کاهش تولید اوپک به معنی از دست دادن سهم بازار است ضمن اینکه بازگشت قیمتهای نفتی را نمی توان به این شیوه تضمین کرد.

این مقام عربستانی افزود: در نشست ماه گذشته اوپک در وین، برای جلب همکاری تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک تلاش کردیم که همه این تلاشها ناموفق بود.

النعیمی گفت: سهمیه اوپک و عربستان در بازارهای جهانی در سالهای گذشته بدون تغییر بوده است، که این مقدار در سطح روزانه 30 میلیون بشکه برای اوپک و 9 میلیون و 600 هزار بشکه برای عربستان است، در همین حال باید توجه کرد که تولید نفت سایر اعضای اوپک نیز در حال افزایش است.

وی افزود: در چنین شرایطی، اگر غیر ممکن نباشد، سخت است که عربستان یا اوپک اقدامی کند که منجر به از دست دادن سهم بازارش و افزایش سهم دیگران شود، این را هم باید دانست که هم اکنون کنترل قیمتها هم کار بسیار مشکلی است.

النعیمی تاکید کرد: (با کاهش تولید نفت خود) هم سهم بازار و هم قیمت را از دست می دهیم.

در همین حال، وزیر نفت عربستان اصرار کرد که راهبرد نفتی عربستان بدون هیچگونه انگیزه سیاسی دنبال می شود.

وی گفت: اطلاعات و تحلیلهای اشتباهی برخی مواقع منتشر می شود مانند اینکه راهبردهای نفتی به انگیزه های سیاسی ما مربوط است، همه این اخبار در نهایت نشان داده می شود که اشتباه است و ثبات به بازار باز می گردد.

النعیمی ادامه داد: من به آینده امیدوارم، آنچه امروز با آن روبرو هستیم موقت است و خواهد گذشت، اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصادهای نوظهور به روند رد پایدار خود باز خواهند گشت و بنابراین تقاضای نفت خام نیز افزایش می یابد.

 

 

کد خبر 231197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =