کتاب نفت، دلار و طلا منتشر شد

کتاب نفت، دلار و طلا؛ بررسی تاثیرات متقابل و تحلیل اقتصاد سیاسی ازسوی موسسه مطالعات انرژی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شانا، کتاب نفت، دلار و طلا؛ بررسی تاثیرات متقابل و تحلیل اقتصاد سیاسی توسط علی بهشتی دهکردی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تدوین و تالیف و از سوی موسسه مطالعات انرژی منتشر شد.

بدون اغراق دو دهه اخیر، دربرگیرنده عمیق ترین مناقشه ها و ظهور چالشها در عرصه اقتصاد سیاسی بین الملل بوده است و تحولات آن تحرک و جابجایی زیادی در منافع و هزینه های بین کشورهای مختلف را در پی داشته است.

نفت، در حال حاضر با وجود تمام تلاشهای انجام شده در این چند مدت اخیر برای تعدیل مصرف آن و گسترش تعریف و تعیین جایگزین هایی برای آن کماکان مهمترین عنصر در پیشبرد فعالیتهای اقتصادی از رهگذر صنعت حمل و نقل را دارا بوده و تحولات قیمتی آن در لایه های متفاوت هزینه های تمام شده کالا و خدمات تاثیر گذار است. چگونگی تعیین قیمت بهینه آن نیز از دیدگاه تولید کنندگان و مصرف کنندگان کاملا متفاوت و متمایز بوده و محلی از چالشهایی اقتصادی است.

بر این اساس، این کتاب در پنج فصل مجزا به واکاوی جنبه های متفاوت کارکرد بازارها هریک از سه متغییر عمده دلار، نفت و طلا را بطور جداگانه بررسی کرده است.

فصل اول این کتاب به بررسی تفصیلی از عوامل موثر بر هریک از متغییرها(دلار، نفت و طلا) با تمرکز بر بازارهای جداگانه ی هر یک صورت گرفته است تا عوامل کلیدی تعیین کننده هر کدام، جدای از تاثیر گذاری زنجیره ارتباطی آنها مشخص شود.

در فصل دوم این کتاب روابط دلارو نفت با توجه به دوره های زمانی متفاوت تحولات ارزش دلار، بحرانهای دلاری و تحولات قیمتها مورد توجه قرار گرفته است.
فصل سوم این کتاب روابط دلار و طلا با توجه به سابقه تاریخی روابط دو متغییر و نقش مشترک پولی آن تبیین شده و توجه خاصی به دیدگاهها و واکنشهای پولی جدید توسط برخی از کشورها در راستای بازاریابی و احیای سیستم های پولی-کالایی جدیدی و طلا به عمل آمده است.

فصل چهارم به تشریح روابط  طلا و نفت اختصاص یافته است. مبحثی که در حال حاضر از جمله جذابترین مقوله های اقتصادی و مالی مورد توجه سرمایه گذاران خصوصی و دولتی به شمار می رود و تحرکات و نوسانات متقابل آنها بصورت دائم رصد می شود.

فصل پنجم این کتاب نیز نتایج دستاوردهای مطالعاتی فصول گذشته را در یک چارچوب مدل اقتصاد سنجی با استفاده از تکنیکهای رگرسیونی در قالب پرسشه و فرضیه ها برآورد و صحت و سقم آنها را آزمون کرده است. بنابریان شیوه کاربردی فصل پنجم از سایر فصول کانلا متمایز و به گونه ای مکمل دیگر فصول است.

این کتاب 237 صفحه ای از سوی موسسه مطالعات انرژی و به تعداد هزار نسخه منتشرشده است.

کد خبر 231206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =