روسیه تنها عرضه کننده ارزان و قابل اعتماد گازبه اروپاست

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو تنها عرضه کننده ارزان و قابل اعتماد گاز به اروپاست.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه (27 آذرماه) با اعلام این مطلب گفت: به نظر می رسد که اروپا نمی تواند در آینده ای نزدیک یک عرضه کننده دیگر پایدار با گاز ارزان برای جایگزین کردن روسیه پیدا کند.

وی به خبرنگاران گفت: اروپا عرضه کننده پایدار و ارزانتر دیگر گازی به جز روسیه ندارد و در آینده ای نزدیک نیز عرضه کننده ای که گاز ارزانتر و قابل اعتمادتری به آن تحویل دهد، پیدا نخواهد کرد.

در پی تیره شدن روابط میان روسیه و غرب، برخی کشورهای اروپایی علاقه خود را به کاهش وابستگیشان به گاز روسیه  اعلام کرده اند.

پوتین چندی پیش در سفر به ترکیه با اعلام لغو طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم گفت که روسیه به جای این طرح، یک خط لوله ترانزیت گاز به ترکیه احداث می کند.

این خط لوله جدید انتظار می رود که سالانه 63 میلیارد مترمکعب گاز را ترانزیت کند که 14 میلیارد مترمکعب از این رقم به ترکیه و باقیمانده آن به هابی در مرز ترکیه-یونان تحویل داده خواهد شد.

احداث هاب گازی در مرز ترکیه-یونان به اروپا بستگی دارد

رئیس جمهوری روسیه همچنین بر علاقه  کشورش برای کار روی این طرح به منظور عرضه گاز پایدار و ایمن گاز به اروپا تاکیدکرد اما اعلام کرد که تاسیس چنین هابی به تمایل و علاقه اتحادیه اروپا بستگی دارد.

وی گفت: ایجاد یک هاب گازی برای اروپا در مرز ترکیه-یونان به علاقه اتحادیه اروپا بستگی دارد و روسیه نیز در عوض آماده کار و فعالیت روی این مسیر است.

پوتین اعلام کرد: اگر شریکان اروپایی خواهان تحویل پایدار و ایمن گاز و بدون خطر ترانزیتی هستند، اجرای چنین طرحی به آنها بستگی دارد و اگر آنها  با اجرای این طرح گازی موافق هستند، ما روی آن کار می کنیم.

قرارداد گازی روسیه با چین برای هر دو طرف سودآور است

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با وجود تخفیفهای دوجانبه در قرارداد تحویل گاز روسیه با چین، این قرارداد به ضرر هیچ طرفی نیست.

وی تاکید کرد که دو طرف درباره تخفیف در این قرارداد توافق داشته اند و موضوع تخفیف در این قرارداد صحت دارد.

پوتین به جزئیات این تخفیف اشاره نکرد، اما تاکید کرد که این قرارداد گازی بی تردید برای دو طرف سودآور خواهد بود.

شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) در ماه مه گذشته یک قرارداد 30 ساله برای تحویل 38 میلیارد مترمکعب گاز روسیه به چین از مسیر شرقی (نیروی سیبری) امضا کردند.

کد خبر 231211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =