اوکراین و لهستان به دنبال افزایش ظرفیت ترانزیت گاز خطوط لوله

شرکتهای دولتی خطوط لوله گاز اوکراین و لهستان توافقنامه ای به منظور توسعه ظرفیت ترانزیت گاز امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ورشو، شرکت لهستانی گز سیستم ( Gaz-System ) در بیانیه ای اعلام کرد: اپراتورهای دولتی خطوط لوله گاز اوکراین و لهستان روز چهارشنبه (26 آذرماه) یک توافقنامه به منظور توسعه ظرفیت ترانزیت گاز خطوط لوله خود امضا کردند.

لهستان به همراه دیگر کشورهای مرکز و جنوب شرق اروپا بیشتر گاز مورد نیازخود را با واردات از روسیه تامین می کنند و بخصوص پس از  بروز بحران میان روسیه و اوکراین که می تواند بر تحویل گاز در زمستان امسال تاثیر بگذارد، خواهان کاهش وابستگیشان به گاز مسکو هستند.

لهستان، بزرگترین اقتصاد مرکز و شرق اروپا همچنین می خواهد که به هاب مبادله و ترانزیت گاز منطقه بدل شود.

شرکت گز سیستم اعلام کرد: این شرکت و شرکت اوکرترنس گاز اوکراین یک مطالعه و امکانسنجی درباره توسعه و افزایش ترانزیت شبکه های گازی خود انجام خواهند داد.

شبکه گاز لهستان هم اکنون به وسیله یک خط لوله که از دهکده هرمانوویس در جنوب شرق لهستان و در نزدیکی مرز اوکراین می گذرد به شبکه گاز کی یف متصل شده است.

این خط لوله ظرفیت ترانزیت سالانه حدود 1.5 میلیارد مترمکعب گاز را دارد.

لهستان همچنین در حال احداث یک پایانه واردات ال ان جی است؛ این پایانه در سال 2015 و به منظور کمک به این کشور در تنوع بخشی به مسیرهای عرضه گاز به بهره برداری تجاری می رسد.

این پایانه در ابتدا قادر به دریافت سالانه 5 میلیارد مترمکعب گاز خواهد بود و با احداث سومین مخزن ذخیره سازی، ظرفیت دریافت گاز آن به حدود 7.5 میلیارد مترمکعب در سال افزایش می یابد.

شرکت گز سیستم اعلام کرد: اتصال شبکه گاز لهستان به اوکراین، یکی از اصول کریدور شمال-جنوب است که پایانه ال ان جی لهستان را به کشورهای مرکز و شرق اروپا متصل می کند.

کد خبر 231213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =