برنامه سوآپ داراییهای گازی میان شرکتهای باسف و گازپروم متوقف شد

اجرای برنامه سوآپ داراییهای گازی میان شرکتهای باسف آلمان و گازپروم روسیه متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، شرکتهای باسف آلمان و گازپروم روسیه روز پنجشنبه (27 آذرماه) توافق کردند که برنامه تکمیل سوآپ داراییهای گازی برنامه ریزی شده برای پایان سال 2014 را اجرا نکنند.

بر اساس این برنامه سوآپ داراییهای گازی، شرکت وینترشل (زیرمجموعه شرکت باسف) کل سهام یک هاب مبادله و ذخیره سازی گاز را به شرکت گازپروم واگذار نمی کند و تجارت مبادله گاز طبیعی به صورت سرمایه گذاری 50-50 ادامه خواهد داشت.

شرکت باسف اعلام کرد: تجارت مبادله گاز میان شرکتهای گازپروم و باسف به صورت سرمایه گذاری 50-50 ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شرکت وینترشل اعلام کرد: دلیل تکمیل نشدن برنامه سوآپ داراییهای گازی میان باسف و گازپروم شرایط سیاسی کنونی است.

وی افزود: به دلیل شرایط و فضای سخت سیاسی کنونی، دو شرکت تصمیم گرفته اند که برنامه سوآپ داراییهای گازی را برای اواخر امسال تکمیل نکنند.

این مقام اعلام کرد: در این فضای نامطمئن سیاسی، ما به سرمایه گذاری مشترک در اروپا و روسیه ادامه می دهیم و این دو شرکت به همکاری مشترک در تضمین عرضه انرژی به اروپا ادامه می دهند.

قرارداد میان شرکتهای گازپروم و وینترشل قرار بود تا پایان سال 2014 تکمیل شود و شرکت روس 100 درصد سهام شرکتهای سرمایه گذاری مشترک توزیع گاز وینگس، دبلیو آی یی یی و دبلیو آی یی اچ را در اختیار بگیرد.

گازپروم همچنین سهام بزرگترین مخزن زیرزمینی ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا و 50 درصد سهام وینترشل نوردسی را در اختیار خواهد گرفت.

در ازای این معامله، شرکت وینترشل 25 درصد به اضافه یک سهم از دو پروژه گازپروم برای توسعه میدانهای آچیموف در میدان اورنگفوی را که برآورد می شود حدود 274 میلیارد دلار ذخایر گازی داشته باشد، در اختیار می گیرد.

دولت آلمان دخالتی در توقف برنامه سوآپ گازی میان گازپروم و باسف ندارد

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، سخنگوی وزرات اقتصاد آلمان روز جمعه (28 آذرماه) اعلام کرد: دولت آلمان دخالتی در تصمیم شرکتهای باسف و گازپروم برای توقف برنامه قرارداد سوآپ گازی در پایان سال 2014 نداشته است.

وی افزود: این موضوع به دو شرکت مربوط است و دولت آلمان دخالت سیاسی در این باره نداشته است.

به گفته این سخنگو، تنها موضوع مهم این است که خطری عرضه گاز را تهدید نکند و در این باره تهدیدی دیده نمی شود.
کد خبر 231215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =