ترجمه و تألیف دانشنامه واژگان ژئوفیزیک منتشر شد

با مشارکت امور پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پتروزاگرس، از محل بودجه جاری این امور، «دانشنامه واژگان ژئوفیزیک» در دو جلد منتشر شد.

به گزارش شانا، این دانشنامه توسط عبدالحمید معمارضیا از همکاران بازنشسته شرکت نفت فلات قاره ایران ترجمه و تألیف شده است.

معمارضیا در مقدمه این کتاب آورده است: «بهره‌گیری از روشهای مبتنی بر ژئوفیزیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و همچنین دیگر کاوشها جهت دسترسی به مواد معدنی در ایران از سابقه طولانی برخوردار است. این کاربردها در صنعت نفت کشورمان به سال 1923 میلادی بر‌می‌گردد و به دلیل قدمت هشتاد ساله در حال حاضر گستره وسیعی از شاخه‌های این شیوه شامل مغناطیس‌سنجی،‌ گرانی‌سنجی، لرزه‌سنجی، آب زمین‌شناسی و رادیو اکتیو و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجربه نزدیک به 40 سال انجام وظیفه در صنعت نفت در قسمت زمین‌شناسی و ژئوفیزیک و نیاز به درک فارسی برخی واژه‌های علمی کاربردی در زمینه‌های فوق بویژه ژئوفیزیک، انگیزه تهیه دانشنامه ژئوفیزیک به زبان پارسی را از طریق برگردان دانشنامه ژئوفیزیک اکتشافی دکتر رابرت ئی شریف موجب شد. در این راستا از منابع موجود نظیر واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دیگر منابع استفاده شده است. سعی بر این شد که وحدت در برگردان واژه‌ها میان منابع یادشده حفظ شود ... »

گفتنی است: دانشنامه واژگان ژئوفیزیک در دو جلد توسط مؤسسه انتشارات ستایش و با قیمت یک میلیون و پانصد هزار ریال راهی بازار نشر کشور شده است.

کد خبر 231232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =