اشیای تاریخی صنعت نفت کدگذاری شدند

اشیای تاریخی صنعت نفت کشور برای نگهداری در موزه‌های این صنعت کدگذاری شدند.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و مجری طرح موزه‌های صنعت نفت با بیان مطلب بالا اظهارکرد: تیمهای کارشناسی اداره موزه‌های صنعت نفت با مراجعه به مراکز عملیاتی در مناطق نفتخیز نسبت به شناسایی و گردآوری این اشیا اقدام و برای آنها کد موزه ثبت کردند.

اکبر نعمت الهی افزود: کارشناسان در این زمینه از مناطق مسجدسلیمان، آبادان، آغاجاری و خارک دیدن کردند و به بررسی اشیای مربوط به تاریخ 108 ساله صنعت نفت کشور پرداختند که بخشی از این اشیا منحصر بفرد است.

وی گفت: بخشی از این اشیا هنوز در حال استفاده است و بخشی در انبارها نگهداری می‌شود، آن دسته از اشیا که قابل ارائه و برای مخاطبان جذابیت دارد، در موزه‌های نفت به نمایش گذاشته خواهد شد.

نعمت الهی اظهارکرد: طرح ایجاد موزه‌های نفت از اواخر سال 1392 با تاکید مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت در دستور کار اداره کل روابط عمومی این وزارتخانه قرار گرفت و قرار شد در گام نخست این موزه‌ها در مسجدسلیمان، آبادان و تهران ایجاد شوند.

مجری طرح موزه‌های صنعت نفت با بیان این که همسو با شناسایی اشیا، جمع آوری اسناد مرتبط با فعالیت این صنعت در بحث قراردادها، اکتشاف، بهره‌برداری و صادرات نیز انجام می‌شود، افزود: در این زمینه با هماهنگی و همکاری مدیران شرکتهای نفتی، شناسایی و شرایط استاندارد برای نگهداری اسناد فراهم می‌شود.

وی با اشاره به این که اسناد، شناسنامه صنعت نفت محسوب می‌شوند و قدیمی‌ترین آنها مربوط به سال 1910 میلادی در زمینه اکتشاف نفت در ایران است، گفت: بخشی از آنها، نسخه اصلی است که روند فعالیت صنعت نفت در بیش از یکصد سال گذشته را ارائه می‌دهد.

نعمت الهی ادامه داد: در جاهایی که امکان نگهداری و حفظ اسناد وجود دارد، براساس استانداردهای سازمان اسناد ملی شرایط مناسب برای حفظ آثار از جمله نور و دما مهیا می شود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با این توضیح که این اسناد برای پژوهشگران، دانشجویان، استادان و محققان قابل استفاده و مطالعه خواهد بود، اظهار کرد: به تازگی در وزارتخانه موضوع پایان نامه‌های تحصیلی دانشجویان که رشته تحصیلی آنان مرتبط با صنعت نفت است مطرح و با توجه به وجود اشیا و اسناد مربوط به این صنعت از آنان خواسته شده که پایان نامه‌ها، تحقیقات و پژوهشهای خود را درباره صنعت نفت تهیه کنند و در همین زمینه با دانشگاههای توانمند همکاری داشته باشند.

وی افزود: بحث راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت پرشتاب دنبال می شود و با توجه به وجود اشیا و فعالیتهایی که در خصوص ایجاد موزه در مسجدسلیمان شناسایی شده است و همکاری مدیرعامل و مدیران شرکت بهره‌برداری نفت وگاز مسجدسلیمان، نخستین موزه نفت در این منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 231236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =