افت قیمت نفت به ارز کشورهای صادرکننده نفت لطمه می زند

تحلیلگران مسائل انرژی و اقتصادی معتقدند ارز روسیه تنها واحد پولی جهان نیست که از افت قیمت نفت صدمه می بیند بلکه ارز تمامی کشورهای صادرکننده نفت از این ماجرا ضربه می خورد.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، افت قیمت روبل روسیه که از ماه ژوئیه تاکنون نیمی از ارزش خود را از دست داده است، موجب نگرانی از بروز فروپاشی اقتصادی در صورت ادامه افت قیمت نفت شده است.

با کاهش قیمت نفت، ارزش ارز کشورهای در حال توسعه‌ای که به شکل زیادی به صادرات نفت وابسته‌اند، سقوط کرده است. نیجریه، آنگولا و الجزایر در این میان بیشترین صدمه را دیده‌اند، زیرا به ارز نفتی برای تامین مالی پروژه های دولتی و واردات کالا بسیار وابسته‌اند.

جک الن، اقتصاددان موسسه کپیتال اکانامیکز، معتقد است: به نظر نمی آید فشار بر روی بسیاری از این واحدهای پولی کم شده باشد.

بخشی از ضعف این واحدهای پولی ناشی از بالا رفتن ارزش دلار آمریکا، چشم انداز رشد اقتصادی بالا در آمریکا و سرمایه‌گذاری زیاد در زمینه‌های مختلف است. در همین حال به نظر می رسد که کاهش قیمت نفت به رشد بیشتر اقتصاد آمریکا کمک کند، زیرا انرژی ارزان به معنی آزاد شدن بخشی از نقدینگی آمریکایی‌هاست که این نیز به معنای وارد شدن این نقدینگی به بازار است.

گفته می‌شود چشم انداز اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت به شدت به مسیری که قیمتهای نفت در پیش گرفته‌اند، بستگی دارد.

با بالا رفتن قیمت نفت در انتهای این هفته و پس از اظهارات وزیر اقتصاد روسیه مبنی بر دخالت دولت روسیه برای حمایت از قیمت روبل، قیمت ارز روسیه اندکی افزایش یافت.

در همین حال، برخی صادرکنندگان نفت اجازه نداده‌اند کاهش قیمت نفت به ارزش ارز آنها صدمه بزند، این کشورها شامل عربستان، عمان، ونزوئلا، قطر، امارات می شوند.

با وجود این، ثابت کردن نرخ ارز نمی تواند آنها را از تاثیر سقوط قیمت نفت ایمن نگه دارد. ونزوئلا به عنوان مثال مجبور شده ارزش ارز خود را پائین بیاورد که این ماجرا موجب بالا رفتن شدید تورم در این کشور شده است.

کد خبر 231238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =