عبور از اقتصاد نفتی نیازمند همکاری همه بخشهاست

کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی نیازمند همکاری تمام بخشهاست بنابراین با کار فرا بخشی بین دستگاههای مختلف، می‌توان آسیب‌شناسی از اقتصاد کشور تدوین کرد و بر اساس آن، نظریات کارشناسی و نتیجه گرا ارائه کرد.

به گزارش شانا، کاظم جلالی، در نشست پیگیری دستورهای رئیس مجلس شورای اسلامی، در سومین همایش ملی «نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری» گفت: زیربنای اقتصاد را می‌توان به‌گونه‌ای طرح‌ریزی و ساخت که در برابر شوکهای اقتصادی مانند نوسان قیمت نفت، مستحکم باشد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، تاکید کرد: در تحقق اقتصاد مقاومتی باید برنامه‌ریزیها برای نحوه اداره کشور در شرایط سخت در سه دوره زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اتخاذ شود.

این نماینده مجلس نهم، گفت: رشد اقتصادی که در گذشته داشتیم گاهی به نفت و درآمدهای مربوط به آن وابسته بوده است که نتایج این رشد در موارد بسیار به اشتغالزایی کشور هم منتهی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه باید راهکارهایی برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت مدنظر باشد، افزود: ما به رشد اقتصادی اشتغالزا، بدون وابستگی به نفت و رقابتی به معنای صادرات محور نیاز داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کاهش وابستگی اقتصاد را به درآمد نفت نیازمند همکاری تمام بخشها دانست و گفت: با کار فرابخشی بین دستگاههای مختلف، می‌توان آسیب‌شناسی از اقتصاد کشور کرد و بر اساس آن، نظریات کارشناسی و نتیجه گرا ارائه کرد.

وی تصریح کرد: در آسیب‌شناسی اقتصاد ایران باید دلایل تحولات اقتصادی به‌روشنی مشخص شود و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آن شکل گیرد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به رکود و تورم اقتصاد ایران، گفت: بسته تحول اقتصادی که رئیس مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد، جهت خروج اقتصاد از شرایط کنونی و با در نظر گرفتن سناریوهای محتمل، تهیه و ارائه می شود.

وی توضیح داد: برخی مشکلات اقتصادی در کوتاه‌مدت به وجود آمده است اما تعدادی از آنها مانند معضل آب مورد نیاز بخش کشاورزی و وابستگی به درآمدهای نفتی قدمتی 100 ساله دارند.

جلالی با اشاره به اجماع شکل گرفته میان سه قوه کشور برای برطرف کردن مشکلات گفت: نگاه به اقتصاد باید شکل سیستمی به خود بگیرد و از نگاه تک‌بعدی تزریق پول به آن پرهیز شود.

کد خبر 231242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =