جزئیات قرارداد ساخت 10 گروه کالای اولویت دار صنعت نفت اعلام شد

طبق اعلام معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت آمادگی برای برگزاری مناقصه ساخت داخل 10 گروه خانواده کالا و تجهیزات صنعت نفت فراهم شده و نهایتا تا 10 دی ماه امسال باید کلیه مناقصه‌های این گروه کالاها انجام شده باشد.

محمدرضا مقدم، در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان مطلب بالا گفت: ابتدا باید از مراحل تجمیع کالا، تضمین این 10 گروه کالا، تجهیزات صنعت نفت و نیز اسناد مناقصه اطمینان حاصل کنیم. پس از آن طی یک زمان بندی، مناقصه این 10 گروه کالا و تجهیزات آغاز می شود که امیدواریم کل این فرایند تا 10 دی ماه امسال پایان یابد. 

به گزارش شانا، سازندگان 10 گروه کالا و تجهیزات اولویت‌دار صنعت نفت باید هفت مرحله را گذرانده و در ادامه به دنبال ارتقاء بیشتر کالای خود باشند. این مراحل شامل کسب دانش و فناوری در طراحی محصول، طراحی و استقرار سامانه آزمایشهای استانداردهای محصول، استقرار ساختار و تجهیزات و کسب توامنمندی ساخت محصول، ساخت و آزمایش استانداردهای محصول، کسب تائیدیه‌های کیفیت و استانداردهای محصول، کسب تائیدیه‌های دانش فنی و مالکیت معنوی محصول و در نهایت کسب تائیدیه‌های عملکرد کیفیت مناسب محصول از مشتری و مصرف کننده می‌شود.

همچنین طبق اعلام شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، مواردی نظیر تعریف دانش فنی موضوع قرارداد، فرایند تولید آن، مالکیت حقوقی و نحوه انتقال آن، تضمین، ترتیب و اطمینان از حصول دانش فنی، پاسخ به ادعاهای اشخاص ثالث در خصوص نقض حقوق آنها، ارائه گزارش پیشرفت و ارتقاء دانش فنی موجود و مراحل انجام تحقیقات مطابق سند توسعه توانمندی ساخت و فناورانه، جزء بخشهای لاینفک این قراردادها خواهد بود.

براساس این گزارش، نحوه پرداخت مبلغ قرارداد شامل، پرداخت و پیش پراخت، لزوم ارائه ضمانت‌نامه بانکی یا تضامن مندرج در ماده 3 آئین نامه، تضمین برای معاملات دولتی 1382، نحوه کسر و مسترد کردن تضمین، نحوه پرداخت 15 درصد مبلغ قرارداد در صورت حصول توانمندیهای ساخت و فناورانه، پیش بینی پرداخت به صورت نقدی یا اعتبار اسنادی و در نهایت جبران خسارات تاخیر در پرداخت توسط خریدار براساس نرخ شاخص بانک مرکزی می شود.

در قرارداد ساخت این 10 گروه کالا و تجهیزات صنعت نفت که تاکنون بیش از 80 شرکت متقاضی حضور در مناقصه آنها شده‌اند، فروشنده متعهد می‌شود تا نسبت به کسب دانش و فناوری در ساخت اقلام موضوع قرارداد براساس سند توسعه توانمندیهای ساخت فناورانه اقدام کند. در عین حال فروشنده متعهد است تا کالای موضوع قرارداد را مطابق با مشخصات، اسناد و مدارک قرارداد و استانداردهای محصول تحویل دهد و استانداردهای محصول را از نظر مالکیت فکری از جمله حق امتیاز، حق انحصار و سایر امتیازهای تجاری رعایت کند.

از سوی دیگر فروشنده متعهد می شود تا استفاده از فناوری در تولید محصول را در طول مدت قرارداد با پرداخت هزینه‌های مربوط انجام دهد.

به گزارش شانا، همچنین در سمینار ارتقاء توان ساخت داخل 10 گروه خانواده کالا و تجهیزات اولویت‌دار صنعت نفت که روز پنج شنبه هفته گذشته در پژوهشگاه صنعت نفت در راستای هماهنگی بیشتر خریداران و فروشندگان این اقلام برگزار شد، کارگروههای مربوط به هرکدام از این اقلام دهگانه تشکیل و گزارش عملکرد هر کدام در این جلسات ارائه شد.

در این کارگروهها علاوه بر معرفی شرکتهای سازنده متقاضی حضور در مناقصه و شرکتهای خریدار ، نگرانیها و چالشهای پیش روی این کار بزرگ بررسی و قرار شد پیشنهادهای بیشتر از سوی شرکتها برای برگزاری مناقصه ساخت این کالاها  ارائه شود.

کد خبر 231256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =