نروژ واگذاری امتیازهای اکتشاف در قطب شمال را تا سال 2015 به تعویق انداخت

وزارت نفت نروژ روز جمعه (28 آذرماه) از به تأخیر افتادن برگزاری مناقصه های امتیاز اکتشاف نفت و گاز در حوزه قطب شمال به سال 2015 میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت نفت نروژ روز جمعه اعلام کرد که برگزاری دور واگذاری امتیازهای نفت و گاز قطب شمال را تا سال آینده به تعویق انداخته است.

 این تأخیر به دنبال کاهش 45 درصدی قیمتهای نفت در 6 ماه گذشته انجام گرفت که شرکتهای انرژی را ناگزیر از کاهش مخارج سرمایه ای و فعالیتهای حفاری کرده است. 

آندره بنونیسن، تحلیلگر دانسکه بانک، گفت: هم اکنون بیشتر شرکتهای اکتشاف و تولید در تلاشند تا راهی برای به تعویق انداختن سرمایه گذاریها یا کاهش هزینه ها پیدا کنند. ممکن است از نظر وزارت نفت  زمان پرچالشی برای این صنعت باشد و زمانبندی دور جدید امتیازها اندکی مناسب نباشد.

وزارت نفت نروژ دلیل به تأخیر انداختن واگذاری امتیازها و زمان برگزاری آن را در سال 2015 اعلام نکرد. این نخستین بار است که دولت این کشور امتیازهای حوزه قطب شمال را در مرز با روسیه متوقف می کند. 

حتی پیش از به تأخیر افتادن واگذاری امتیازها، انتظار می رفت که فرآیند امتیازدهی 24 تا 30 ماه به طول بینجامد که در مقایسه با سه دور پیشین واگذاریها در بازه سالهای 2008 تا 2013 طولانی تر است.  

نروژ هفتمین صادرکننده بزرگ نفت و سومین صادرکننده بزرگ گاز در جهان به شمار می رود. این کشور در ماه ژانویه فرآیند واگذاری امتیازهای جدید را آغاز کرد و از شرکتهای نفتی خواست تا مناطق مورد نظر خود را برای اکتشاف اعلام کنند.

بر اساس این  گزارش، 40 شرکت نفتی از جمله شرکت انگلیسی-هلندی شل، کونوکوفیلیپس، شورون، بریتیش پترولیوم و استات اویل بااعلام تمایل، 160 بلوک یا بخشهایی از بلوکهای نفت و گاز را برای اکتشاف معرفی کردند.

بنابربرنامه ریزی پیشین، انتظار می رفت که درخواستها در نیمه دوم سال 2015 ارائه و واگذاری امتیازها نیز در نیمه نخست سال 2016 میلادی برگزار شود. 

کد خبر 231261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =