اکسون موبیل در حوزه شیل آرژانتین نفت و گاز کشف کرد

شرکت انرژی اکسون موبیل آمریکا روز پنجشنبه (27 آذرماه) اعلام کرد که در دومین چاه حوزه شیل واکا موئرتا نفت و گاز کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکسون موبیل روز پنجشنبه اعلام کرد که در دومین چاه در حوزه شیل واکا موئرتا در ایالت نئوکن آرژانتین، یکی از بزرگترین ذخایر شیل جهان، به نفت و گاز رسیده است.

به گفته اکسون موبیل، این چاه در 20 کیلومتری از نخستین منطقه حفاری شده ذخایر نامتعارف قرار دارد.

استفان گرینلی، مدیرعامل شرکت اکسون موبیل اکسپلوریشن، در بیانیه ای اعلام کرد: تولید دومین چاه در سطحی است که آن را به عنوان یکی از بهترین ذخایر در حوزه واکا موئرتا جای می دهد. 

بنابراین گزارش، آرژانتین به منظور تأمین کسری انرژی هفت میلیارد دلاری باید تولید از حوزه گسترده اما کمتر بهره برداری شده واکا موئرتا را افزایش دهد.

آرژانتین دومین دارنده بزرگ منابع شیل گس و چهارمین دارنده بزرگ ذخایر شیل اویل در جهان به شمار می رود اما به گفته مقامهای این کشور، تأمین مالی این ذخایر از توان شرکت دولتی انرژی وای پی اف و دولتهای منطقه خارج است.

کنترل شدید دولتی در اقتصاد آرژانتین، اعتماد سرمایه گذاران را خدشه دار کرده است و هم اکنون کاهش قیمتهای جهانی نفت نیز برنامه های سرمایه گذاری این کشور را تهدید می کند.

بر اساس این گزارش، اکسون موبیل با 85 درصد سهام اجرای بلوکهای لا اینورنادا و باژو دل کویکه را در اختیار دارد و شرکت نفت و گاز نئوکن متعلق به ایالت نئوکن آرژانتین دیگر سهامدار این دو بلوک است.  

شرکت وای پی اف آرژانتین هفته گذشته اعلام کرده بود که به منظور اکتشاف نفت در حوزه شیل اویل واکا موئرتا در جنوب آرژانتین، قرارداد اولیه ای به ارزش ٥٥٠ میلیون دلار با شرکت پتروناس مالزی امضا کرده است.

شرکتهای شورون، شل و توتال نیز برای سرمایه گذاری در توسعه میدانهای شیل اویل آرژانتین به توافق رسیده اند.

برخی مطالعه ها نشان می دهد که آرژانتین دارای ذخایر شیلی است که می تواند چشم انداز عرضه انرژی نیمکره غربی را دگرگون کند و خودکفایی چند دهه ای آرژانتین را در زمینه انرژی فراهم آورد.

حوزه شیل اویل واکا موئرتا در منطقه ای به وسعت ٣٠ هزار کیلومتر مربع قرار دارد که مساحت آن برابر کشور بلژیک است.

کد خبر 231274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =