عراق می تواند به دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک بدل شود

وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که بغداد می تواند به دومین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بدل شود.

آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق به روزنامه ساندی تلگراف گفت: ما در واقع یک مدل و الگوی قراردادی مشابه با دیگر مدلها و الگوهای قراردادی دیگر جاهای جهان داریم که این مدلها کاملا متفاوت با مدلهای مورد استفاده در عراق است.

وی افزود: عراق مدل قراردادهای نفتی دارد که تنها آنها را در ایران و ونزوئلا می توان دید، اما مدل قراردادهای کردستان مشابه با مدلهای استفاده شده در دریای شمال است؛ برای مثال بر اساس خطرپذیری مشترک و پاداش ساختاری است.

هورامی گفت: تردیدی ندارم که برای پروژه های جدید شامل حفاری و میدانهایی که هنوز تولید ندارند، این مدل و الگو قراردادهایی که ما داریم برای جذب سرمایه بسیار مناسب و خوب هستند.

هورامی هفته گذشته با وزیر انرژی انگلیس دیدار کرد؛ وی انگلیس را به عنوان یک شریک اصلی در صنعت نفت کردستان عراق می بیند.

هورامی با انگلیس روابط نزدیکی دارد؛ وی در دهه 1970 به عنوان یک مهندس نفتی در دریای شمال مشغول به فعالیت بوده است و بحث و جدلهایی نیز در این باره مطرح است.

وزیر منابع طبیعی کردستان عراق پیش بینی می کند که دولت مرکزی بغداد به زودی مدل و الگوی قراردادی کردستان را دنبال و ضوابط و شرایط قراردادهای خود را بازنگری و اصلاح کند.

وی بر این باور است که وزارت نفت عراق بر خلاف اقلیم کردستان عراق هم اکنون ضوابط و شرایطی را فراهم نمی کند که به شرکتهای بین المللی نفتی اجازه دهد از افزایش تولید و کارایی سود زیادی ببرند و به جای آن، ساختار تعرفه ای ثابتی برای اپراتورها تعیین کرده است.

این مقام ارشد اعلام کرد: قراردادهای نفتی که بغداد امضا کرده است نیاز به برخی اصلاحات دارد.

به تازگی اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد به اختلاف دیرینه خود درباره فروش نفت خام و میدانهای نفتی و توزیع بودجه و درآمدهای دولتی به توافق رسیده اند.

براساس این قرارداد جدید، کردستان عراق روزانه 250 هزار بشکه نفت برای فروش به بغداد ارسال می کند و 300 هزار بشکه در روز نفت از خط لوله شمالی خود صادر می کند و در عوض آن سهمی از بودجه دولتی را در اختیار می گیرد.

به کردستان عراق همچنین اجازه داده می شود که هر بشکه اضافه تولید نفت را با خط لوله اصلی صادرات نفت به بندر جیهان ترکیه صادر کند.

به گفته هورامی، این توافق به کردستان اجازه می دهد که تا سال 2016 میلادی به تولید یک میلیون بشکه در روز تولید نفت دست یابد و سطح کلی صادرات نفت عراق را افزایش دهد و آن را پس از عربستان به دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک بدل کند.

وی افزود: ما امیدوار هستیم که با سیاستهای درست و همکاری و مشارکت در سرتاسر عراق، این کشور را در کوتاه ترین زمان به دومین صادرکننده بزرگ نفت بدل کنیم.

هورامی گفت: ما پیش بینی می کنیم که در میان مدت به تولید یک میلیون بشکه در روز برسیم که بخش کمی از این رقم را مصرف می کنیم و باقیمانده آن از سال 2015 برای صادرات آماده است.

وی اعلام کرد: ما در طولانی مدت نفتی خواهیم داشت که سنگین تر است و استخراج آن به فناوریهای بهتری مانند حفاری افقی و ساختارهای خط لوله ای متفاوت نیاز دارد.

هورامی گفت: در سال 2019 میلادی تولید نفت می تواند به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد.

بخش زیادی از سرمایه گذاری در کردستان عراق به بخش کشف و استخراج نفت اختصاص یافته است اما انتظار می رود که این اقدام به زودی تغییر کند.

توافق کردستان عراق با دولت مرکزی به اربیل اجازه می دهد که بازپرداخت 7 میلیارد دلار بدهی که مجبور بود برای جبران کمبود بودجه خود در زمان اختلاف با بغداد قرض بگیرد، تسویه کند.

وی افزود: تاکنون در بخش اکشتاف فعالیت داشته ایم و پول و بودجه برای انجام عملیات کشف نفت و گاز هم اکنون 20 میلیارد دلار است.

هورامی اعلام کرد: اکتشاف و استخراج بخش کوچکی از این هزینه هاست، زمانی که نفت کشف می شود، چاهها، تاسیسات و خطوط لوله باید توسعه یابد بنابراین هزینه ها به طور چشمگیری افزایش می یابد.

وزیر منابع طبیعی کردستان گفت: ما هم اکنون در این فاز هستیم و نیاز به زیرساخت و تاسیسات برای استفاده از نفت داریم و پول بیشتری برای استفاده از کل پتانسیل صادرات نیاز داریم.

کد خبر 231292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =