میانگین صادرات نفت خام از پایانه بصره افزایش خواهد داشت

شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) از پیش بینی برای میانگین صادرات نفت خام از پایانه بصره در ماه دسامبر 2014 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری السومریه، سومو پیش بینی کرده است که صادرات نفت خام از پایانه بصره در ماه جاری میلادی، از مرز دو میلیون و 600 میلیون بشکه در روز عبور کند.

فلاح العامری، رئیس شرکت بازاریابی نفت عراق، در حاشیه نشست اوآپک در ابوظبی، ضمن اشاره به  نوسان صادرات نفت پایانه بصره به دلیل شرایط اقلیمی و یا مشکلات فنی، گفت: منابع ناوبری حجم صادرات این پایانه را در اوایل ماه نوامبر، دو میلیون و 400 هزار بشکه در روز گزارش کرده اند.

وزارت نفت عراق نیز در آغاز ماه نوامبرامسال از افزایش اندکی در صادرات نفت خام ماه اکتوبر خبر داده و درآمدهای نفتی این ماه را بیش از شش میلیارد دلار، تخمین زده بود.

توافق میان بغداد و اربیل، راه را برای افزایش صادرات نفت عراق به بیش از سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز که بالاترین سطح صادرات از سال ١٩٧٩ تا کنون به شمار می رود، باز کرده است.

در سال ١٩٧٩ میلادی صادرات نفت عراق به میانگین روزانه سه میلیون و ٢٤٤ هزار بشکه رسید.

بر اساس این توافق اربیل موظف است روزانه ٢٥٠ هزار بشکه نفت از میدانهای نفتی اقلیم کردستان و ٣٠٠ هزار بشکه از میدان های نفتی کرکوک به بندر جیهان ترکیه صادرات کند.

تحلیلگران صنعت نفت بر این اعتقادند که دولت عراق در تلاش است برای مقابله با بحران مالی و هزینه های بالای مبارزه با گروه تروریستی داعش درآمدهای نفتی خود را به هر قیمتی افزایش دهد.

یک مقام برجسته ائتلاف دولت قانون عراق ابراز داشت: توافق انجام شده میان اربیل و بغداد، ٢٣ میلیارد دلار از بودجه عمومی عراق در سال ٢٠١٥ را در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار می دهد.

از سوی دیگر، عادل عبد المهدی، وزیر نفت عراق نیز اعلام کرده است: صادرات نفت عراق از میدانهای نفتی جنوبی و مرکزی این کشور درسال ٢٠١٥ به دو میلیون و ٧٥٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

عراق در دو سال گذشته موفق شده است پس از بهره برداری از چهار پایانه شناور با مجموع ظرفیت سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز، صادرات نفت خام خود را از طریق پایانه های شمالی این کشور افزایش دهد.

این در حالیست که پایانه نفتی بصره با ظرفیت یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز و پایانه العمیه با ظرفیت ٤٠٠ هزار بشکه در روز هم اکنون در حال بهره برداری هستند و قرار است در آینده، پنجمین پایانه شناور با ظرفیت ٩٠٠ هزار بشکه در روز به این سامانه صادراتی افزوده شود.

کارشناسان نفت عراق معتقدند که توسعه و ایجاد ثبات در تولید نفت خام و صنعت نفت عراق تنها پس از تصویب قانون نفت و گاز این کشور که از سال ٢٠٠٧  به دلیل اختلافهای سیاسی متوقف شده است،  امکان پذیر خواهد بود.

بصره به عنوان مرکز صنعت نفت عراق و یکی از مهمترین شهرهای نفتی جهان به شمار می رود. این استان حدود ٥٩ درصد از ذخایر نفت عراق را در بر دارد و بزرگترین میدانهای نفتی عراق، از جمله میدانهای مجنون، الرمیله و القرنه غربی در آن واقع شده اند.

بیشتر صادرات نفتی عراق که بخش اعظم بودجه دولت به آن بستگی دارد از طریق این استان و پایانه های العمیه و البصره (البکر العمیق سابق) و سه سکوی شناور المربد، جیکور و الفیحاء صادر می شود.

 

کد خبر 231336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =