۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
  • کد خبر: 231347
افت بهای نفت به نفع بخش خصوصی انرژی مکزیک

کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی در چند ماه اخیر به نفع شرکتها سرمایه گذاری خصوصی است که در صدد حضور در صنعت نفت مکزیک هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جذابیت سرمایه گذاری در آزادسازی تاریخی صنعت نفت مکزیک در اثر کاهش بهای نفت تضعیف شده و دولت این کشور را تحت فشار قرار داده است تا در دور نخست و مهم قراردادها، مشوقهای بیشتری را به سرمایه گذاران ارائه کند. 

از ماه اوت که کنگره مکزیک با تصویب قوانینی به انحصار 75 ساله شرکت دولتی نفت پمکس پایان داد، افت بیش از 40 درصدی قیمتهای نفت سبب کاهش درخواست سرمایه گذاری در ذخایر انرژی مکزیک شده است.

مکزیک، دهمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، هفته گذشته شرایط مزایده مجموعه نخست قراردادهای مشارکت در تولید را اعلام و از 14 بلوک در آبهای کم عمق رونمایی کرد که شرکتها می توانند در تولید هر یک از این پروژه ها سهم داشته باشند.

هدف از اصلاحات مکزیک تغییر در کاهش 30 درصدی تولید نفت خام این کشور از سال 2004 میلادی تاکنون است اما افت قیمتهای نفت با پایین آوردن بازده احتمالی، مکزیک را متعهد کرده است تا با تحمیل هزینه بر دولت، جذابیت قراردادها را برای شرکتهای سرمایه گذاری بیشتر کند.

بر اساس قوانین، شرکتها ملزم به پرداخت مالیاتها و حق امتیاز اولیه هستند که با توجه به قیمت نفت متفاوت خواهد بود.  

مهمترین بخش برای تصمیمگیری درباره برندگان قراردادها، میزان سهم سود عملیاتی است که شرکتها به دولت پیشنهاد می دهند که باید بالاتر از حداقل سهم باشد.

وزارت اقتصاد مکزیک تا پیش از واگذاری قراردادها در تابستان آینده پایینترین سطح سهم را مشخص نمی کند و اینجاست که به گفته قانونگذاران، مکزیک باید انعطاف پذیر باشد.

ژرمن پاچکو، یکی از اعضای کنگره و عضو حزب مخالف نشنال اکشن که در تدوین اصلاحات انرژی کمک کرده بود، گفت: دولت چه کاری انجام می دهد؟ خوب، اگر دولت درصد معینی را برای یک قرارداد مشخص در نظر بگیرد، تنها باید درصد را پایین بیاورد.

برخی کارشناسان با ابراز بدبینی، اعلام کرده اند که افت قیمتهای نفت در طولانی مدت می تواند سبب به تأخیر افتادن فعالیت شرکتهای بزرگ نفتی از قبیل شورون و اکسون موبیل شود که تنها برای اجرای بزرگترین و سودآورترین پروژه ها تمایل دارند.  

انریکه پنا نیتو، رئیس جمهور مکزیک، در ماه اوت قانونی را تصویب کرد که ارکان نهایی اجرای اصلاحات انرژی این کشور به شمار می رود و هدف از آن تغییر روند کاهشی تولید نفت و جذب میلیاردها دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت است.

این اصلاحات با پایان دادن به انحصار ٧٥ ساله پمکس، هم اکنون زمینه انجام نخستین سرمایه گذاریهای مشترک را با شرکتهای بزرگ نفتی فراهم می کند.

کد خبر 231347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =