گاز همراه میدان یادآوران به واحد شیرین‌سازی آماک می رود

واحد فرآورش نفت‌خام میدان یادآوران اواسط 94 راه‌اندازی می شود و بر همین اساس گاز همراه تولید شده تا زمان بهره‌برداری از کارخانه گاز و گازمایع ۳۲٠٠، در واحد شیرین‌سازی آماک استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار شانا و بر اساس اعلام معاونت برنامه تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، امکان ارسال گاز همراه میدان یادآوران به واحد شیرین‌سازی آماک بررسی شد و مسئولان شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز آمادگی این شرکت را برای این انتقال اعلام کرده اند.

در این جلسه که مسئولان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نیز حضور داشتند جزئیاتی از وضع هر دور پروژه ارائه شد.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در گفتگو با خبرنگار شانا، اعلام کرد: واحد فرآورش نفت‌خام میدان یادآوران قرار است اواسط 94 راه‌اندازی شود و بر همین اساس امکان استفاده از گاز همراه تولیدی این میدان در واحد شیرین‌سازی آماک تا زمان بهره‌برداری از کارخانه گاز و گازمایع ۳۲٠٠ امکان پذیر است.

وی با اعلام این که پیشرفت پروژه به بیش از 94 درصد رسیده است، گفت: تولید زودهنگام از میدان یادآوران اسفند ماه 91 با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز آغاز شده است اما این میزان را در ابتدای سال جاری به 50 هزار بشکه در روز رساندیم و در صورت تصویب شرکت ملی نفت در فاز دوم این میزان به  180 هزار بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش شانا، جلوگیری از سوزاندن حدود 241 میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه نفت و پیشگیری از انتشار روزانه حدود 9000 تن مواد آلاینده در محیط زیست و آلودگی هوا، فرآورش گاز غنی شیرین تولیدی طرح در کارخانه های گاز و گاز مایع 700 و 800 برای استحصال بیش از 27 هزار بشکه در روز میعانات گازی و 182 میلیون فوت مکعب در روز گاز سبک جهت مصارف صنعتی و خانگی و یا تزریق به مخازن صنعتی ، افزایش تولید نفت خام به میزان 300 هزار بشکه در روز از طریق برگشت میعانات گازی ترس تولیدی طرح به واحدهای بهره برداری و تولید روزانه 180 تن گوگرد صادراتی از طریق انتقال گازهای اسیدی تفکیکی به مجتمع شیمیایی رازی از جمله اهداف پروژه آماک است.

پروژه آماک در محدوده شهرهای اهواز، رامهرمز، شادگان و بندر امام خمینی و در محدوده ای به وسعت 6000 کیلومتر مربع اجرا می شود و این امیدواری وجود دارد که با اجرای همزمان آن در کنار چندین پروژه مرتبط دیگر از جمله طرح احداث کارخانه NGL 3200 ، موضوع کاهش آلودگی در مناطق جنوبی ایران و جلوگیری از هدرروی این سرمایه ها محقق شود.

کد خبر 232703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =