پرچم وزارت نفت در روز "هوای پاک"بالاست

وزارت نفت امسال در آستانه روز هوای پاک با انجام اقدامهایی نظیرکاهش بنزن در بنزین تولیدی، توسعه جایگاههای سی ان جی و افزایش توزیع بنزین یورو 4 در کشور، حرف بیشتری برای گفتن دارد.

سال 1374 بود که بحران آلودگی بویژه در تهران و کلانشهرها مسئولان را برآن داشت تا به منظور تحریک حساسیت اقشار مختلف جامعه در این باره، روز 29 دیماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام کنند.

در آن هنگام نزدیک به یکصد نفر از کارشناسان و مدرسان محیط زیست، جغرافیا و شهرسازی در پی نشستی در سالن اجتماعات پارک شهر تهران، متنی موسوم به بیانیه «هوای تهران ۷۴» منتشر کردند که در آن، نخستین بار از آلودگی هوای پایتخت به عنوان یک «بحران ملی» که راه مقابله با آن «عزم ملی» است، نام برده شد.

پنج سال طول کشید تا برنامه ای تحت عنوان «برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای تهران» در سال 1379 طراحی و تصویب شود تا بر اساس آن، ظرف مدت ۱۰ سال هوای پایتخت و سپس سایر کلانشهرها به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.

باز همان موقع بود که تشخیص داده شد 88 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل نقلیه است.

بنابراین به منظور کاهش آلودگی هوا، علاوه بر گسترش و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروها و موتوسیکلتهای فرسوده، تولید خودروهای دوگانه‌سوز، همچنین توسعه عرضه گاز طبیعی فشرده و کیفی سازی سوخت بر اساس استاندارد روز اروپا نیز در دستور کار دولت قرار گرفت.

برای اجرای برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوا ساز و کاری میان 10 سازمان و نهاد دولتی برقرار شد و این روند تا سال 1384 ادامه یافت، اما به طور جدی از سال 1389 و با ورود سوخت پتروشیمی ها به چرخه تولید و تامین سوخت کشور این رویه به طور کامل متوقف شد.

باردیگر از سال گذشته و همچنین در پی تصویبنامه دولت با عنوان "رفع مشکلات مربوط به آلودگی هوا" این روند به طور جدی در دستور کار نهادهای متولی قرار گرفت.

این مصوبه در قالب 9 بند با موضوعهای سوخت،خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاهها، مدیریت حمل و نقل، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساختهای شهری است که 16 نهاد و سازمان را به عنوان مجری و ناظر معرفی می کند.

در همین حال، سهم وزارت نفت انجام اقدامهایی نظیر توقف افزودن حلالهای صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی تحت عنوان اکتان افزا و پترو بنزین، توزیع سوخت با استانداردهای یورو ٤ و دیزل با گوگرد کمتر از ٤٠ پی پی ام در کلانشهرهای کشور، همچنین استاندارد کردن سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو ٤ و یورو ٥ دست کم در کلانشهرها و استاندارد کردن سوخت مصرفی نیروگاهها مطابق با مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست مشخص شد که می توان گفت 90 درصد آن، هم اکنون به بار نشسته است.

وزارت نفت همچنین از افزایش مصرف سی ان جی در سبد سوخت کشور که در واقع از اولویتهای برنامه ششم توسعه (برای سالهای آتی) نیز هست غافل نماند به طوری که هم اکنون روزانه نزدیک به 20 میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور توزیع می شود که می تواند مانع واردات و مصرف همین مقدار بنزین شود.

ایجاد شرایط و زمینه هایی برای ساخت تاسیسات مینی ال ان جی در نقاط مختلف، بهره مندی شهرها و شهرستانهای بیشتری در آینده نزدیک از توزیع سوخت یورو 4، شتاب در اجرای طرحهای افزایش کمی و کیفی پالایشگاهها، ساخت پالایشگاههای جدید و ...، همه و همه اقداماتی است که از اهمیت مقوله هوای پاک برای وزارت نفت و تلاش آن برای حاکم کردن استانداردهای زندگی سالم حکایت دارد.

فردا 29 دیماه، روز هوای پاک است، روزی که همه مان انتظار داریم که "پاک" باشد و "پاک" تنفس کنیم. بدون تردید دست یافتن به چنین آرزویی که دور از ذهن هم نیست، تنها به یک سازمان و یک وزارتخانه محدود نمی شود و همه بخشها در ایجاد چنین فضا و هوایی سهیم هستند.

 

راحله صفیری

کد خبر 233166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =