۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
  • کد خبر: 233293

نوبخت، سخنگوی دولت در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی شب گذشته به سؤالات درباره یارانه‌ها پاسخ داد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خاطرنشان کرد: ما همان ابتدا صمیمانه از مردم خواستیم که با انصراف خود به توزیع این پول در بخش‌های دیگری که به نفع خودشان است کمک کنند، اما به هر حال دو میلیون و 400 هزار نفر انصراف داده و مابقی کتباً اعلام کردند که به این یارانه نیازمندند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه دولت 76 میلیون نفر یارانه‌بگیر را باید شناسایی کند، افزود: این در حالی است که تعدادی را شناسایی کردیم که از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و حتی اگر یارانه نگیرند باید زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی باقی بمانند.

نوبخت با بیان اینکه باید بپذیریم که پایگاه‌های اطلاعاتی ما کامل نیست، افزود: با وجود این روزی نبوده که دولت برای تکمیل بانک‌های اطلاعاتی خود اقدام نکند. وی تأکید کرد: اصرار بر کم‌کردن یارانه‌بگیران آن هم در حالی که اطلاعات کامل و درستی در اختیار نداریم تنها به نارضایتی هموطنان منجر خواهد شد.

به گفته نوبخت دولت اعتقادی ندارد که با یک حذف اشتباه از فهرست یارانه‌بگیران مردم را اذیت کند؛ بنابراین همانگونه که تاکنون توانسته ضمن پرداخت یارانه نقدی با حمایت غذایی اقشار آسیب‌پذیر را مورد حمایت بیشتری قرار دهد یا در حوزه بهداشت و درمان یا تولید گام‌های مناسبی بردارد حتماً در این مورد نیز بموقع و دقیق اقدام خواهد کرد.

گروه اقتصادی درحالی که دولت قیمت هربشکه نفت را در لایحه بودجه سال آینده با کاهش 28 دلاری نسبت به امسال، 72 دلار اعلام کرده است، تداوم افت قیمت نفت در بازارهای جهانی بحث‌های بسیاری را در محافل کارشناسی و مجلس به دنبال داشته است. دراین زمینه برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که نفت 72 دلاری بالاست و با توجه به شرایط موجود امکان تحقق آن وجود ندارد. برهمین اساس دولت برای جلوگیری از کسری بودجه باید آن را کاهش دهد.

اما در مقابل محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان مسئول تدوین بودجه اعلام کرده است اکثر پیش‌بینی‌های کارشناسی گویای آن است که قیمت نفت در سال آینده به حدود 80 دلار می‌رسد. این درحالی است که دولت تمام راهکارهای موجود برای کمترشدن قیمت نفت را نیز بررسی و آماده کرده است تا دچار کسری بودجه نشویم. ازسوی دیگر ضمن اینکه مسئولان فشارهای ناشی از افت قیمت نفت بر بودجه را انکار نمی‌کنند، اعتقاد دارند حتی اگر نفت به 25 دلار هم برسد در اداره کشور هیچ گونه مشکلی نداریم. همچنین باید گفت کاهش قیمت نفت در بودجه 94 به سطح 40 دلار آثار منفی در بازار جهانی به همراه خواهد داشت که موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

امکان اداره کشور با نفت 40 دلاری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوم سیما با بیان اینکه تمایلی به تغییر نرخ ۷۲ دلاری در بودجه ۹۴ نداریم عامل کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به نرخ فعلی را کاملاً سیاسی دانست. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
همچنین گفت: از این رو دولت به صراحت با تکیه بر اینکه زمانی کشور با بودجه‌ای براساس نفت هفت تا هشت دلار (در دولت سازندگی) هم اداره شد و اکنون نیز این امر امکان پذیر است، عنوان می‌کند که برای بودجه سال آینده تمایلی به کاهش قیمت 72 دلاری نفت ندارد.

نوبخت افزود: کسی نمی‌تواند با قطعیت بگوید که نفت ۷۲ دلاری در سال ۹۴ محقق نمی‌شود. عده‌ای معتقدند نفت در سال بعد بالای ۸۰ دلار خواهد بود ضمن آنکه هیچ کس نمی‌تواند به قطع یقین بگوید ۷۲ دلار هم نمی‌شود.

این در حالی است که اکنون تأمین اعتبارات عمرانی برای دولت بسیار مهم است و دولت سیاست‌های خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی را در سال 94 دنبال می‌کند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه ما بعد از ۲ سال رشد اقتصادی منفی، امسال شاهد رشد مثبت بودیم گفت: همواره دولت سعی می‌کند کمترین فشار روی بودجه‌های عمرانی گذاشته و تحقق نیافتن درآمدها از بودجه‌های جاری تأمین شود و سال آینده نیز در صورت تحقق نیافتن درآمدها این چنین خواهد بود.

به این ترتیب کمتر از یک سوم بودجه ۹۴ نفتی است و نگاه دولت به کاهش قیمت نفت در سال 94 به گونه‌ای متفاوت از گذشته است.

نوبخت با تأکید بر اینکه تقلیل قیمت نفت کار سیاسی است، تصریح کرد: آنها تلاش می‌کنند با این فشارها به اقتصاد ایران شوک وارد کنند.

البته این اقدام باعث تحقق نیافتن برخی منابع و سخت شدن شرایط کشور می‌شود اما قابل اداره است. همچنین نوبخت با بیان اینکه 98-97 درصد عملکرد مالیاتی در سال‌جاری محقق شده است، گفت: وزیر اقتصاد معتقد است 5-4 هزار میلیارد تومان مازاد درآمد گمرکی داریم که به خزانه می‌رود.

نفت 72 دلاری منطقی است
همچنین وزیر نفت در حاشیه همایش پنجاهمین سالگرد شرکت تأسیس صنایع پتروشیمی نیز از قیمت نفت در بودجه 94 دفاع کرد. بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: اخیراً مجلس کلیات بودجه سال آینده که قیمت نفت ٧٢ دلاری را که در آن گنجانده شده است، تصویب کرده است. به نظر من نیز قیمت نفت ٧٢ دلار برای هر بشکه در بودجه منطقی است.

عربستان قیمت نفت در بودجه خود را برای سال 2015 رقمی در حدود ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی کرده، اما ایران قیمت ٧٢ دلار برای هر بشکه نفت در نظر گرفته است. بیژن زنگنه با تکیه بر اینکه برای اوپک خط قرمزی در خصوص قیمت نفت وجود ندارد گفت: اگر تحریم‌های ایران برداشته شود با وجود ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت مناسب و معقول می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران به دنبال برگزاری جلسه فوق‌العاده اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت است، گفت: ایران هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارد و هم‌اکنون در حال مشورت با دیگر اعضای اوپک است تا بتواند از سقوط بیش از حد قیمت نفت جلوگیری کند اما این مشورت‌ها هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی محقق شد
پیش از این وزارت نفت قولی مبنی بر افزایش تولید 100 میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال داده بود که وزیر نفت با تأکید بر محقق شدن این وعده تا پایان سال گفت: تا پایان سال بیش از این حجم تولید گاز از پارس جنوبی محقق خواهد شد.

وی در مورد دورنمای صنعت پتروشیمی گفت: در نخستین گام باید کمبود خوراک پتروشیمی‌های موجود از طریق افزایش تولید گاز جبران شود که خوشبختانه بخشی از این کمبود به وسیله افزایش تولید گاز و تولید اتان از فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی جبران می‌شود.

وزیر نفت گفت: تا اواسط سال آینده ٢ میلیون تن به ظرفیت تولید اتان کشور از محل فازهای پارس جنوبی افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران برای اجرای طرح‌های پتروشیمی نیاز چندانی به فاینانس خارجی ندارد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مدیریتی، تجربه جهش اول تولید در صنعت پتروشیمی و تقاضای سرمایه‌گذاران ایرانی، آینده روشنی را برای صنعت پتروشیمی متصور هستم.

زنگنه اظهار کرد: هم‌اکنون زمینه برای جهش دوم تولید در صنعت پتروشیمی در حال ایجاد است و امیدواریم با استفاده از بازار و سرمایه داخلی ارزش تولید صنعت پتروشیمی ایران از ٢٥ میلیارد دلار کنونی به ٧٠ میلیارد دلار تا پایان سال 1400 برسد.

وزیر نفت تأکید کرد: وزارت نفت هیچ پیشنهادی مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کشور به دولت یا مجلس ارائه نکرده است.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

کد خبر 233293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =