سقوط قیمت نفت، بودجه آنگولا را با مشکل روبرو کرد

آنگولا با افت بیشتر قیمت نفت، مجبور به انجام اصلاحات اساسی در برنامه بودجه امسال خود شد و اقدامهای ریاضتی اقتصادی را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی گلوبال پست به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با سقوط نزدیک به 50 درصدی قیمتهای جهانی نفت، آنگولا، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در قاره آفریقا، مجبور به بازنگری کامل در برنامه بودجه امسال خود برای مقابله با افت شدید درآمدها شد و نیز اقدامهای ریاضتی را اتخاذ کرد.

خوزه دو الیویرا، مشاور مستقل صنعت نفت، اعلام کرد: ما دوران سختی را پیش رو داریم زیرا دولت نمی تواند هزینه اجرای بودجه امسال را پرداخت کند.

آنگولا نزدیک به 70 درصد از مجموع درآمدهای خود را از راه منابع نفتی به دست می آورد. سقوط این چنینی قیمتهای نفت، به نحوی که عرضه نفت از تقاضای آن بسیار بیشتر شده، به معنی کاهش شدید درآمدهای دولت آنگولا است.

در بودجه سال 2015 آنگولا که در روزهای پایانی سال 2014 میلادی ارائه شد، برای نخستین بار پس از جنگهای داخلی سال 2002 این کشور تصمیم گرفت تا هزینه بیشتری را در مقایسه با بخشهای دفاعی و امنیتی، صرف خدمات عمومی نماید.

اما بودجه سال 2015 آنگولا بر پایایه این فرض بنا شده بود که قیمت فروش نفت خام برابر با بشکه ای 81 دلار باشد. اکنون هر بشکه نفت خام با قیمتی کمتر از 50 دلار به فروش می رسد.

خوزه ادواردو دوسانتوس، رئیس جمهوری آنگولا، در پایان سال 2014 اعلام کرد: برخی هزینه های خدمات عمومی مانند یارانه سوخت قطع خواهد شد، انجام پروژه ها به تعویق می افتد و قوانین مالی سخت تری دنبال می شود.

بر اساس آمارهای رسمی که در ماه اکتبر 2014 منتشر شد، نزدیک به 45 درصد از مردم آنگولا با هزینه ای کمتر از دو دلار در روز زندگی خود را می گذرانند.

در همین حال، الیاس ایزاک، مدیر موسسه اوپن سوسایتی آنگولا، معتقد است: خطر بروز مشکلات جدی تری وجود دارد مانند ناتوانی در پرداخت حقوق کارمندان دولت یا افت کیفیت و کمیت خدمات اجتماعی اولیه، که این مشکلات صدمه بیشتری را به قشر فقیر جامعه وارد می کند.

سلسو مالاولونکه، استاد روزنامه نگاری و تحلیلگر سیاسی، می گوید: حرکتهای تظاهراتی جوانان که در چند وقت گذشته بیشتر و بیشتر شده است، در آینده نزدیک افزایش می یابد.

گفته می شود ، بر خلاف ضربه ای که آنگولا در سال 2008 و از رکود اقتصادی جهانی خورد، اینبار این کشور آفریقایی بهتر می تواند از پس شرایط موجود بر آید. در سالهای گذشته آنگولا موفق به ایجاد تحول مالیاتی شد، ذخایر ارزی خود را بهبود بخشید و برای توسعه بخشهای غیر نفتی خود تلاش کرد.

با وجود این، مالاولونکه بر این باور است که "حتی اگر کشور از نظر اقتصادی آماده تر باشد، شرایط کشور از سال 2008 وخیم تر است و انتظار شهرواندان بالا رفته است.

 

کد خبر 233688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =