اوپک برای ثبات قیمت نفت باید وارد عمل شود

مدیرعامل شرکت انرژی انی ایتالیا از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواست تا برای برقراری ثبات در بازار نفت وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کلادیو دسکالزی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ضمن در خواست از اعضای اوپک مبنی بر اقدام در جهت بازگرداندن ثبات به قیمتهای نفت، نسبت به افزایش قیمتها به 200 دلار در هر بشکه در آینده به دلیل کاهش کنونی سرمایه‌گذاریها هشدار داد.

دسکالزی در گفتگو با شبکه تلویزیونی رویترز پیش‌بینی کرد که قیمتهای نفت در 12 تا 18 ماه آینده پایین می‌ماند اما سپس با کاهش تولید شیل اویل آمریکا به تدریج رو به افزایش می‌رود.

به دلیل عرضه بیش از حد نفت در جهان، قیمتهای نفت از ماه ژوئن سال 2014 تاکنون با حدود 60 درصد کاهش به زیر 50 دلار در هر بشکه رسیده است. همچنین پس از تصمیم اوپک در ماه نوامبر مبنی بر حفظ سقف تولید، روند نزولی نفت شتاب بیشتری گرفت.

دسکالزی افزود که در پی افت بهای نفت،  صنعت نفت در سال جاری مخارج سرمایه‌ای خود را 10 تا 13 درصد کاهش می‌دهد.

با این حال، وی تصریح کرد که جهان باید از کاهش بیشتر سرمایه‎گذاریها در بخش اکتشاف و تولید نفت جلوگیری کند زیرا این رویداد سبب کمبود نفت در آینده و افزایش قیمتها می‌شود.

دسکالزی یادآور شد: بسیاری از پروژه‌های ما بلندمدت هستند و در پنج تا 6 سال آینده به تولید نمی‌رسند و این یک مشکل به شمار می‌آید. چنانچه هم‌اکنون مخارج سرمایه‌ای به شدت کاهش یابند، در چهار تا پنج سال آینده با کمبود تولید روبرو می‌شویم که این موضوع می‌تواند قیمتهای نفت را تا 200 دلار در هر بشکه افزایش دهد.

وی در ادامه گفت: آنچه نیاز داریم برقراری ثبات است. اوپک برای نفت مانند بانک مرکزی است و باید برای جذب سرمایه‌گذاری به روش معمول، در قیمتهای نفت ثبات ایجاد کند.

کد خبر 233692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =