واردات نفت چین از روسیه افزایش یافت

واردات نفت خام چین از روسیه در ماه دسامبر سال 2014 میلادی به رقم 876 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن/سنگاپور، بنا بر آمار اداره گمرک چین، واردات نفت خام چین از روسیه در ماه دسامبر سال 2014 میلادی به رقم بی سابقه روزانه 876 هزار بشکه افزایش یابد.

واردات نفت خام چین از روسیه به طور کلی در سال 2014 میلادی با 36 درصد افزایش به حدود 662 هزار بشکه در روز رسید که بیشترین افزایش در میان عرضه کنندگان نفت به چین به شمار می رود.

روسیه با پیشی گرفتن از عمان، پس از عربستان و آنگولا، سومین صادرکننده بزرگ نفت به چین  بود و قرار است که صادرات نفت آن به چین امسال نیز براساس توافقهای میان شرکتهای دولتی نفتی دو کشور و از بندر شرقی کوزمینو دوباره افزایش یابد.

شرکتهای سینوپک چین و چم چاینا دست کم هشت محموله از 20 محموله نفت خام خط لوله یی اس پی او روسیه را که در ماه دسامبر بارگیری شده بودند، در اختیار گرفتند.

به گفته یک معامله گر، این شرکتها شانس خرید نفت ارزان خط لوله سیبری شرقی-اقیانوس آرام  (یی اس پی او) را در اختیار گرفتند.

روسیه، هم اکنون بخشی از نفت خام خود را با خط لوله سیبری شرقی-اقیانوس آرام به بازارهای آسیایی ارسال می کند؛ بخش اصلی خط لوله یادشده در بندر کازمینو در اقیانوس آرام به پایان می رسد، اما نفت مورد نیاز چین از طریق شاخه دیگری از این خط لوله به چین منتقل می شود.

حجم واردات نفت در ماه دسامبر 2014 میلادی 86 درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش از آن بود.

چین هم اکنون نفت روسیه را با خطوط لوله و نفتکش می خرد.

روسیه همچنین بخشی از نفت خود را وارد خط لوله قزاقستان-چین می کند که این نفت وارد منطقه شمال غرب سین کیانگ چین می شود.

شرکت روسی روسنفت نیز موافقت کرده بود که روزانه 180 هزار بشکه نفت را از سال 2020 میلادی به یک پالایشگاه مشترک در شمال شهر تیانجیان چین ترانزیت کند.

کد خبر 233710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =