بلغارستان نمی تواند ساخت خط لوله ساوث استریم را متوقف کند

نخست وزیر بلغارستان اعلام کرد که کشورش نمی تواند طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری نوینیتی، دلیا دوبروف، وزیر انرژی پیشین بلغارستان و نخست وزیر کنونی این کشور روز یکشنبه (5 بهمن ماه) اعلام کرد: صوفیه نمی تواند فعالیتهای مرتبط با ساخت خط لوله ساوث استریم را متوقف کند.

وی با اشاره به شرکت سرمایه گذاری مشترک تاسیس شده در سال 2010 میلادی میان شرکتهای دولتی انرژی هلدینگ بلغارستان و گازپروم روسیه برای ساخت بخش بلغاری خط لوله ساوث استریم (South Stream Bulgaria AD) افزود: اگر ما همه فعالیتهای مربوط به خط لوله ساوث استریم را به طور یکجانبه متوقف کنیم، این موضوع نقض توافق میان سهامداران این پروژه خواهد بود.

نخست وزیر بلغارستان همچنین از این که روسیه اعلامیه رسمی برای لغو طرح ساخت خط لوله ساوث استریم منتشر نکرد، انتقاد کرد.

یکم ماه دسامبر سال 2014 میلادی نیز شرکتهای گازپروم روسیه و بوتاش ترکیه یک یادداشت تفاهم برای ساخت یک خط لوله گازی با ظرفیت صادرات 63 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه از مسیر دریای سیاه امضا کردند.

بنا به گفته آلکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم، به طور کلی 14 میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه می شود و باقیمانده این گاز نیز به هابی در مرز ترکیه-یونان و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می شود.

در این روز، طرح ساخت خط لوله جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه تایید شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه لغو طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم را اعلام کرد.

نخست وزیر بلغارستان بر این باور است که خط لوله ترانزیت گاز روسیه به ترکیه از نظر اقتصادی سودآور نیست زیرا مسیر رسیدن گاز روسیه به شرق اروپا طولانی تر می شود.
کد خبر 233712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =