درخواست اعضای پارلمان انگلیس برای توقف تولید شیل گس

برخی اعضای پارلمان انگلیس خواهان به تعویق انداختن تولید شیل گس (گازرسی) در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، گروهی از قانونگذاران انگلیس خواستار توقف استفاده از فناوری تولید شیل گس (گازرسی) در این کشور شده اند و اعلام کرده اند که توسعه ذخایر نامتعارف گازی با اهداف تعیین شده برای مبارزه با تغییرات اقلیمی ناسازگار است.

دولت انگلیس به منظور کمک در جبران افت منابع انرژی این کشور در دریای شمال و کاهش وابستگی به واردات گاز، روی توسعه منابع شیل گس حساب باز کرده است.

در گزارشی که همراه یک اصلاحیه ضمیمه یک لایحه پیشنهادی شده است و روز دوشنبه (6 بهمن ماه) به پارلمان این کشور ارائه می شود، اعضای کمیته نظارت بر محیط زیست انگلیس اعلام کرده اند که آنها خواهان به تعویق انداختن همه پروژه های شیل گس این کشور هستند.

اعضای پارلمان انگلیس در این گزارش اعلام کردند: لازم است که استخراج شیل گس به تعویق بیفتد تا تناقضها و ناسازگاریهای این پروژه ها با تعهدهای تغییرات اقلیمی برطرف و همه خطرهای زیست محیطی در این باره به طور کامل حل و فصل شود.

انگلیس به طور قانونی متعهد است که انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2050 میلادی دست کم 80 درصد کاهش دهد و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی در سبد انرژی این کشور بخش مهمی از این هدف به شمار می رود.

این قانونگذاران درباره خطرهای زیست محیطی مربوط به استفاده از فناوری تولید این نوع گازها مانند نشت مواد شیمیایی به منابع زیرزمینی و دفع فاضلاب تولید شده در این فرایند ابراز نگرانی کرده اند.

آنها گفتند که اگر توقف استفاده از این فناوری در سرتاسر انگلیس اجرا نشود، استفاده از این فناوری دست کم برای پارکهای ملی و دیگر مناطقی که اهمیت زیست محیطی دارند، باید ممنوع شود.

انگلیس در سال 2012 میلادی و پس از بروز برخی لرزشهای زمینی در نزدیکی محلهای حفاری شیل گس در شمال غرب این کشور، عملیات استفاده از این فناوری را ممنوع کرد.

گزارش برخی موسسه های مستقل بارها مبنی بر این است که استفاده از فناوری تولید شیل گس ایمن است و دولت انگلیس نیز ممنوعیت تولید این نوع گازها را لغو اما دستورعملهای نظارتی سختگیرانه ای را در این باره اعمال کرد.

بررسی و مطالعات زمین شناسی از وجود ذخایر هنگفت شیل گس در انگلیس حکایت دارد؛ توسعه این ذخایر می تواند تغییر شگرفی در افزایش وابستگی این کشور به واردات گاز ایجاد کند، اما برای پی بردن به اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن توسعه ذخایر شیل گس انگلیس، حفاریهای بیشتری نیاز است.

«شکست هیدرولیک» به تزریق پر فشار آب، ماسه و مواد شیمیایی خاص در لایه های رسی زمین اطلاق می شود که هدف آن استخراج گاز محبوس از لایه های رسی زمین است.

کد خبر 233717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =